Gen-Z verwacht na Corona een connected winkelervaring

Gen-Z verwacht na Corona een connected winkelervaring

07-07-2021 (12:01) - Marketing

Een nieuw onderzoek naar het wereldwijde winkelgedrag, laat zien dat de Nederlandse detailhandel de komende jaren waarschijnlijk succesvol(ler) zal zijn wanneer zij het gemak van online winkelen kunnen combineren met fysiek in een winkel aanwezig zijn.
 
Uit het vandaag gepubliceerde wereldwijde onderzoek onder 20.000 consumenten, gehouden door Foresight Factory in samenwerking met Snap, blijkt dat een connected winkelervaring waarschijnlijk de succesfactor is om mensen weer terug de winkels in te krijgen. Consumenten hebben aangegeven dat ze willen genieten van de voordelen van online winkelen in de fysieke winkel. De connected winkelervaring, waarbij de consumenten een digitale ervaring combineren met een fysieke winkel, zou daarin wel eens de sleutel tot succes liggen.
 

Geavanceerde technologie leidt consumenten naar fysieke winkels 

De bevindingen tonen aan dat, ondanks veel van de uitdagingen waarmee winkels over de hele wereld worden geconfronteerd, het internet een krachtig hulpmiddel kan zijn om mensen opnieuw de winkels te laten bezoeken. Met name jonge mensen zouden gebaat zijn bij een meer boeiende en efficiënte 'verbonden' ervaring. Steeds meer klanten verwachten tijdens het winkelen de voordelen van zowel online als het fysieke winkelgemak in de winkel, terwijl ze ook verbeterde manieren om producten uit te proberen en online betrokkenheid verwachten.
 

Smartphones spelen grotere rol 

Uit het rapport blijkt dat 28% van alle consumenten en 42% van de millennials en 45% van generatie Z altijd hun smartphone gebruiken tijdens het winkelen in fysieke winkels, terwijl een vijfde - en 30% van de generatie Z - specifiek een winkel zou bezoeken als deze interactieve mogelijkheden zou bieden waarmee ze producten virtueel uit kunnen proberen. Bijna de helft van de consumenten zegt dat het niet kunnen zien en aanraken en, iets meer dan eenderde, het proberen van artikelen de belangrijkste factoren zijn die hen ervan weerhouden om online te winkelen, wat de groeiende vraag naar online artikelen uitproberen benadrukt.
 

Uit het rapport

Bijna 1 op de 3 wereldwijde consumenten verwacht nu al dat AR beschikbaar zal zijn wanneer ze winkelen voor artikelen zoals kleding, cosmetica, meubels, luxe artikelen en auto's, waarbij 2 op de 5 verwacht dat AR het komende jaar beschikbaar zal zijn
 
Nieuwe technologieën kan het aantal online items dat jaarlijks wordt geretourneerd tot 50% verminderen, de studie schat dat de verspilde kosten van online retourzendingen nu ongeveer $85.5 miljoen per jaar bedraagt. De helft van de consumenten heeft het sociale aspect, die gepaard gaat met winkelen, gemist. Een vijfde van de consumenten zei dat ze eerder geneigd waren om in fysieke winkels te winkelen die ook veelvoorkomende online functies bieden, zoals toegang tot voorraadinformatie of een thuisbezorgservice.
 
Meabh Quoirin, Algemeen Directeur & Mede-oprichter van Foresight Factory: "Consumenten tonen een duidelijk verlangen naar de sociale interactie die gepaard gaat met persoonlijk winkelen, naast het gemak en de betrokkenheid van online winkelen. 'Connected shopping' zou de kern moeten vormen van de strategieën van merken om shoppers terug de winkels in te krijgen, aangezien ons onderzoek aantoont dat wanneer merken technologieën, zowel in de winkel als online, omarmen, ze de band met consumenten kunnen versterken en verdiepen.”

 

Joost Hagesteijn, Algemeen en Regionaal directeur Noord-Europa Snap Inc.: "Fysieke winkels hebben 18 maanden ongelooflijk veel uitdagingen achter de rug en terwijl ze er weer bovenop proberen te komen, toont ons onderzoek met Foresight Factory aan dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, in plaats dat fysieke winkels concurreren met technologie, ze deze juist kunnen omarmen. Consumenten willen het beste van twee werelden en merken die de sociale ervaring van winkelen kunnen bieden met de efficiëntie van online retail, zullen daar de vruchten van plukken, met name van jonge shoppers."

 

Het onderzoek van Foresight Factory is uitgevoerd in 12 landen: Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Noorwegen, Saoedi-Arabië, VAE, VK en de VS. 

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch