Opkomst e-bike leidt tot herpositionering IBG

21-03-2019 (11:10) - Marketing

International Bike Groep, moederbedrijf van fietsenwinkel.nl en hellorider, kant zijn strategie als grootste fietsenverkoper van Nederland. Vanwege de opkomst van de e-bike wordt er voor een andere positionering gekozen.


Volgens IBG ceo Davy Louwers stelt de verworven schaalgrootte en leidende marktpositie het bedrijf nu in staat om de merkpositionering structureel te kantelen. 'We zetten volop in op de e-bike klant met de bijbehorende service en ontzorging die berijders de komende jaren verwachten. Met name de snelgroeiende groep e-bike forensen verlangt naast een goede en snelle fiets een compleet serviceaanbod waarmee zijn mobiliteit 24/7 is gegarandeerd.'


In 2018 verkocht fietsenwinkel.nl in Nederland bijna drie keer zoveel e-bikes als in 2016, inmiddels is meer dan twee op de drie fietsen die IBG verkoopt een e-bike.Opvallend is dat de groei vooral komt uit de functionele gebruikers van e-bikes. Waar in 2016 10 procent van de e-bike klanten zijn fiets functioneel gebruikte, was dit in 2018 al 44 procent.


fietsenwinkel.nl

Het bedrijf is zowel aan de voorkant (online platform, 42 winkels, customer contact center) als aan de achterkant (aflevering, reparatie en onderhoud) gestart met een ingrijpende transformatie die eind 2019 zijn volledige beslag krijgt.


IBG heeft met de herpositionering en nieuwe inrichting van de organisatie ook gekozen voor een integrale 'rebranding' van de winkelmerken fietsenwinkel.nl in de Benelux en hellorider in Scandinavië. 'Wij investeren flink in onze winkels om een beleving te creëren waarin we het aanbod van fietsen en e-bikes en de mogelijkheden die zij bieden over het voetlicht kunnen brengen. Het assortiment van fietsenwinkel.nl is aangepast en volledig gericht op een breed aanbod waar we, met advies en service, waarde toe kunnen voegen voor onze klanten', stelt Louwers.


Bureaus

Media

Economisch