'Regenboogmarketing' rukt op

30-07-2018 (10:28) - Marketing

Van roze fritessaus van Smullers, HEMA-tompoucen met kleurrijk glazuur en luifels van Shell-pompstations in de regenboogkleuren. Het zijn een paar voorbeelden van pride-inhakers. De meeste acties in Nederland worden goed ontvangen, al krijgt een enkel bedrijf ook negatief commentaar.


In zo'n geval is er vaak kritiek over de motieven van het bedrijf. Het wordt dan verweten de Pride enkel en alleen als marketingmoment aan te grijpen, terwijl het zich ook zou moeten richten op een verbetering van intern diversiteitsbeleid of zijn verbonden aan een relevant goed doel.


Pink Pearl

Voor veel bedrijven is de jaarlijkse Pride de aanleiding om iets naar buiten te brengen. Intern dragen zij het onderwerp dan al vaak een warm hart toe. Zo ook Shell, dat in 2001 intern lhbt+-netwerk Pink Pearl oprichtte. "Op het werk mag je je zelf zijn, vinden wij en diversiteit mag worden gevierd. Sommigen noemen het een marketingactie, maar wij doen dit al langer en liften nergens op mee. Het is iets extra's bovenop de zaken die we al doen", zegt Shell woordvoerder Laura van Lingen.


Hoewel de afgelopen drie jaar het aantal pride-inhakers fors toenam, kent dit al een aanloop van twintig jaar. Voor die tijd bedachten grote bedrijven zich nog wel drie keer voor zij zich met de LHBTI-gemeenschap associeerden, zegt COC-woordvoerder Philip Tijsma.

 

 


NOS.nl

Bureaus

Media

Economisch