Fusie RTL Group en Talpa Network; Sven Sauvé gaat groep leiden

22-06-2021 (18:54) - Media

RTL Group en Talpa Network hebben vandaag aangekondigd dat zij overeenkomsten hebben ondertekend om hun omroep- en gelieerde media-activiteiten in Nederland samen te voegen en een sterke Nederlandse cross-mediagroep te creëren.
 
In de groeiende concurrentie met mondiale techplatforms zal de fusie de gecombineerde groep in staat stellen de investeringen in lokale content, technologie en data op te voeren en het Nederlandse publiek het breedste spectrum aan hoogwaardige entertainment en betrouwbare informatieprogramma's te bieden. Zowel de Nederlandse creatieve industrie als de reclamemarkt zullen profiteren van de ambitieuze langetermijnstrategie van RTL Group en Talpa Network.
 

Transactie eerste helft 2022 afgerond

De transactie, die is goedgekeurd door de Raad van Bestuur van RTL Group en Talpa Holding, is onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting in de eerste helft van 2022 worden afgerond. Het adviesproces met de respectieve ondernemingsraden zal te zijner tijd van start gaan.
 

Voorwaarden

Volgens de overeenkomsten zal Talpa Network zijn tv-, radio-, print-, digitale, e-commerce- en andere activa inbrengen in RTL Nederland en in ruil daarvoor een belang van 30 procent in het verruimde RTL Nederland ontvangen. RTL Group zal de resterende 70 procent in de gecombineerde groep houden en zal RTL Nederland volledig blijven consolideren in haar rekeningen. Sven Sauvé zal zijn huidige rol als CEO van RTL Nederland blijven vervullen en de gecombineerde groep leiden na afronding van de transactie. Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, zal Talpa Network vertegenwoordigen door toe te treden tot de nieuwe Raad van Commissarissen van RTL Nederland, die zal worden voorgezeten door Elmar Heggen, COO en Deputy CEO van RTL Group.
 
Daarnaast zullen de content units van Talpa Network (Talpa Concepts, Talpa Entertainment Producties) - die geen deel uitmaken van de deal - en RTL Nederland een contentovereenkomst sluiten voor nieuw ontwikkelde formats voor lineaire tv-zenders en voor de streamingdienst Videoland.
 
De gecombineerde groep zou in 2020 inkomsten hebben van 909 miljoen euro en een bedrijfsresultaat (EBITA) van 84 miljoen euro. De jaarlijkse contentuitgaven van de gecombineerde groep bedragen meer dan 400 miljoen euro. De potentiële synergieën van de fusie (EBITA run-rate impact) worden geraamd op 100 à 120 miljoen euro per jaar, en zouden volledig gerealiseerd zijn in 2025.
 
 
Thomas Rabe, CEO van RTL Group:  "Na de voorgestelde fusie van Groupe TF1 en Groupe M6 in Frankrijk, is de combinatie van RTL Nederland en Talpa Network de tweede belangrijke stap in de schaalvergroting van onze omroepactiviteiten over onze Europese footprint. De nieuwe cross-mediagroep zal de omvang, middelen en creativiteit hebben om in Nederland te concurreren met wereldwijde techplatforms als het gaat om investeringen in premium content, het aanbieden van de meest geavanceerde adresseerbare advertentiemogelijkheden en het uitbreiden van Videoland, de toonaangevende nationale streamingdienst voor Nederlandse kijkers."
 
 

Duurzame basis

Elmar Heggen, COO en Deputy CEO van RTL Group: "Deze fusie toont aan dat een combinatie van nationale commerciële omroepen in een snel veranderende omgeving een sterke en duurzame basis vormt voor toekomstige groei in het belang van onze aandeelhouders. John de Mol heeft een uitstekende staat van dienst op ondernemers- en creatief gebied. Ons langdurige partnerschap en samenwerking op het gebied van contentontwikkeling zal een belangrijke succesfactor zijn voor onze lineaire tv-zenders en ons streamingaanbod."
 

Lokale content behouden

John de Mol, eigenaar van Talpa Network: "Ik ben Talpa Network begonnen om een sterk Nederlands mediabedrijf op te bouwen dat in staat is te concurreren met de groeiende wereldwijde platforms om lokale content te behouden. Deze volgende stap stelt ons in staat om precies dat te doen - en ik ben blij dat de deal een sterk Nederlands bedrijf creëert dat niet alleen Nederlandse kwaliteitscontent garandeert, maar ook in staat is om het op te nemen tegen de Amerikaanse en Chinese tech-spelers. Bovendien kan ik me hierdoor weer volledig richten op wat ik het liefste doe: het creëren en ontwikkelen van nieuwe innovatieve content."
Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, vult aan: "We zijn in staat geweest om een sterk, lokaal, creatief mediabedrijf op te bouwen, ondanks uitdagende omstandigheden. Er is geen beter moment om de krachten te bundelen met RTL."

 

Concurrerend en onderscheidend alternatief

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland, zegt: "In de afgelopen 31 jaar hebben we een succesvol bedrijf opgebouwd met een solide financiële basis. De huidige veranderingen in de media-industrie tonen het belang aan van sterke nationale mediaspelers die de kunst van het lokale verhalen vertellen begrijpen en substantieel investeren in digitale innovatie, sociale en culturele relevantie en onafhankelijke journalistiek. Deze spannende nieuwe fase geeft ons de mogelijkheid om onze investeringen in content, technologie en data op te voeren en zo een concurrerend en onderscheidend alternatief te creëren voor wereldwijde techspelers. Dit zal niet alleen waarde opleveren voor onze kijkers, maar ook voor adverteerders en de creatieve industrie als geheel. We kijken ernaar uit om samen te werken met John de Mol en Talpa om deze nieuwe groep naar een mooie toekomst te loodsen."
 
J.P. Morgan treedt op als exclusief financieel adviseur van RTL Group en PJT Partners als exclusief financieel adviseur van Talpa Network. NautaDutilh treedt op als juridisch adviseur voor RTL Group en Freshfields Bruckhaus Deringers LLP als juridisch adviseur voor Talpa Network. EY treedt op als transactieadviseur voor RTL Group en Deloitte treedt op als transactieadviseur voor Talpa Network.
 

 


Bureaus

Marketing

Economisch