Omzet Out of Home groeit in 2019 ruim 8 procent

04-02-2020 (16:41) - Media

Het gaat goed met de ontwikkeling van de buitenreclame. In 2019 is de totale omzet van de 12 toonaangevende bedrijven in de buitenreclame gegroeid naar 211 miljoen euro. Dat is een groei van meer dan 8 procent ten opzichte van 2018. Dat meldt Outreach, een samenwerkingsverband van Nederlandse buitenreclame-exploitanten.
 
De groei van digitale buitenreclame was met 34 procent zeer sterk. De omzet groeide van 56 miljoen euro naar 75 miljoen euro. Deze groei werd met name gerealiseerd door uitbreiding van het aantal digitale schermen in Nederland en een betere bezetting op de bestaande schermen. De flexibiliteit bij de inzet van digitale buitenreclame maakt dat adverteerders en bureaus het medium steeds meer omarmen en het daarmee vast onderdeel maken van de mediamix met onder andere TV en Online.
 

Daling traditionele buitenreclame

De traditionele (poster) omzet van buitenreclame daalde licht met 2,3 procent. De totale traditionele omzet daalde van 139 miljoen euro in 2018 naar 136 miljoen euro in 2019. Dit brengt de totale verhouding tussen de traditionele en digitale buitenreclame in 2019 op 64 procent versus 36 procent. In 2018 was 71 procent van de omzet nog traditioneel en 29 procent digitaal.
 
Outreach is een samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten Centercom, Clear Channel, Exterion Media, JCDecaux, MMD Media, OV Media, Ocean Outdoor en Hillenaar Outdoor.
 
Foto: Outreach.nl

Bureaus

Marketing

Economisch