TV-bestedingen e-commerce bedrijven in vijf jaar tijd gestegen met 50%

TV-bestedingen e-commerce bedrijven in vijf jaar tijd gestegen met 50%

18-01-2021 (17:54) - Media

Om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop TV-reclames bijdragen aan de groei in de omzet van e-commerce bedrijven heeft Screenforce samen met haar Belgische collega VIA, Nielsen en onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel een driedelige analyse gemaakt van de e-commerce branche. Het eerste deel van de analyse gaat over de bruto mediabestedingen. In vijf jaar tijd zijn de bestedingen aan TV-reclame door e-commerce bedrijven gestegen met 50%.
 
Uit de Nielsen analyse blijkt dat e-commerce bedrijven in de eerste drie kwartalen van 2020 bruto € 254 miljoen hebben uitgegeven aan TV-reclame. Het merendeel (€ 229 miljoen) betreft TV-commercials en de rest (€ 25 miljoen) betreft billboards. In vergelijking met vijf jaar geleden is dat een stijging van 50%.
 

flex bedrijven big spenders

Marketingdeskundige Mark Ritson maakt een onderscheid tussen ‘flex’ bedrijven, die juist profiteren van de coronacrisis zoals online retailers, ‘freeze’ bedrijven, die daar sterk onder lijden zoals touroperators, en ‘fix’ bedrijven, die zich kunnen aanpassen aan de coronacrisis door hun aanbod aan te passen. Logischerwijs zouden de bestedingen van de flex e-commerce bedrijven extra moeten stijgen, met een hoger percentage dan de gemiddelde 50% voor alle e-commerce bedrijven de afgelopen vijf jaar.  Voor de flex e-commerce bedrijven is de stijging dan ook maar liefst 125% in de afgelopen vijf jaar, van € 81 miljoen in 2015 naar 183 miljoen in 2020. De freeze e-commerce bedrijven laten daarentegen, zoals te verwachten, juist een daling zien met 18% in vijf jaar tijd, die grotendeels wordt veroorzaakt door COVID-19 in 2020.
 

Vinted grootste e-commerce TV-adverteerder

Andere conclusies uit deze analyse zijn dat TV, internet en dagbladen de belangrijkste mediumtypen zijn voor e-commerce bedrijven, dat de branche Mode de grootste e-commerce TV-adverteerder is in 2020 met een bruto besteding van € 52,8 miljoen euro in de eerste drie kwartalen en dat tweedehandskleding verkoop-app Vinted de grootste TV-adverteerder is met een bruto besteding van € 31,3 miljoen in de eerste drie kwartalen.

 

 

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch