Voor het eerst Wereldwijde TV-analyse gepresenteerd

21-11-2017 (00:01) - Media

21 november is World Television Day. In 1996 riep de Verenigde Naties deze dag uit om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van TV. De Global TV Group - bestaande uit broadcasters en brancheorganisaties - grijpt dit jaar World Television Day aan om voor het eerst gezamenlijk naar buiten te treden met nieuwe, wereldwijde cijfers over TV. De cijfers tonen onder meer aan dat TV nog steeds  een krachtig reclamemedium is.
 

Global TV Deck

De Global TV Group is in 2013 in het leven geroepen om gezamenlijk TV te promoten en bestaat onder meer uit ThinkBox (UK), Video Advertising Bureau, egta (EU) en de Screenforce organisaties. De wereldwijde cijfers - afkomstig uit 19 landen - zijn opgenomen in het zogenaamde Global TV Deck en biedt adverteerders transparantedata en nieuwe inzichten. Het doel: de gebruikers van de databank eraan herinneren dat TV nog steeds een niet te onderschatten reclamemedium is. De nieuwe wereldwijde databank wordt jaarlijks geüpdatet met nieuwe data en gaat in op onderwerpen zoals bereik, populariteit, veerkracht, vertrouwen en impact en effectiviteit. 
 

TV is brand-safe

Een van de zorgen in de TV-branche is dat merkveiligheid een belangrijke rode vlag is voor videoadvertenties. Hoewel het belangrijk is om dit probleem aan te pakken, moet niet vergeten worden dat TV gevrijwaard blijft van die controverse. TV is 100% transparant, heeft het grootste vertrouwen van kijkers, er is duidelijke regelgeving en is maximaal meetbaar.
 

Bereik

TV bereikt ongeveer 70% van de bevolking van een land binnen één dag, 90% binnen één week en bijna iedereen binnen één maand.  In Nederland bereikt TV 96,3% van de bevolking binnen één maand. Een gemiddelde TV-reclamecampagne (400 GRP) krijgt in Nederland 63 miljoen views.
 

Populariteit

TV is - in al zijn verschijningsvormen - ‘s werelds favoriete vorm van video. TV vertegenwoordigt volgens de beschikbare data 90% van de kijktijd van de gemiddelde kijker. De millennials, die het meest experimenteren met verschillende vormen van video, besteden in totaal 73% van hun kijktijd aan TV. In Nederland vertegenwoordigt TV 94,4% van de kijktijd van de totale bevolking. 92% van TV wordt live gekeken (6+). 
Bron: Source: SKO-TV, GfK MEP for online and Bioscoopmonitor for cinema, 2016
 

Veerkracht

Ondanks de komst van SVOD-diensten als Netflix en online video-platforms als YouTube, is TV stabiel gebleven. De levensfase van de kijker blijkt nog steeds een significante invloed op kijkgedrag te hebben. 
 Millennials kijken meer TV naarmate ze ouder worden en kinderen krijgen. 
Bron: Auditel – Audiweb Objects (main TV broadcaster) - year 2016.
 
 
Een samenvatting van het Global TV Deck is hier te downloaden 

Bureaus

Marketing

Economisch