Tony’s Chocolonely maakt van jaarlijks impact event een digitale belevenis

Tony’s Chocolonely maakt van jaarlijks impact event een digitale belevenis

11-12-2020 (17:04) - Sustainable

Tony’s Chocolonely heeft als missie om van 100% slaafvrije chocolade de norm te maken. Om deze missie kracht bij te zetten, de impact van het bedrijf te delen en mensen te inspireren, heeft het bedrijf de afgelopen zeven jaar in Amsterdam een gigantisch live-evenement georganiseerd: de jaarlijkse FAIR.  Dit jaar is het event omgedacht en wordt een keur aan grote namen online bijeengebracht. Het doel is om de lat hoger te leggen en de wereldwijde petitie te versterken die opkomt voor mensenrechten door bedrijven wettelijk aansprakelijk te stellen voor wantoestanden in hun bevoorradingsketen.
 
Tony’s Chocolonely heeft nauw samengewerkt met Resn om de jaarlijkse FAIR digitaal vorm te geven op een manier die helemaal bij Tony’s Chocolonely past. De uitwerking van Resn is meer dan een online evenement; er is een volledig immersive ervaring van gemaakt, waarbij bezoekers worden meegenomen in de wereld van Tony’s Chocolonely door een digitaal evenemententerrein te bezoeken. Druk op de bel voor informatie, volg de pen om de petitie te ondertekenen, stel persoonlijke vragen aan de sprekers via ’s werelds kleinste vragenkiosk… en nog veel meer. Iedere klik wordt beloond met een unieke verrassing die helemaal Tony’s Chocolonely is.
 
Deelnemers kunnen een persoonlijke avatar maken waarmee ze het digitale evenemententerrein kunnen ‘bezoeken’: een cirkelvormige belevenis die zich 360° om de gebruiker heen bevindt. Het idee is afgeleid van de gebruikelijke locatie voor het evenement: een reusachtige gashouder in Westergasfabriek in Amsterdam. Het complete gebeuren is vormgegeven en geïllustreerd in de herkenbare Tony’s Chocoloney stijl: fun, verrassend en meaningful.
 
Tijdens de bijna anderhalf uur durende liveshow kunnen bezoekers het terrein digitaal verkennen en deelnemen aan talloze activiteiten, waaronder het luisteren naar muziek en sprekers, de kans om tijdens het evenement in de schijnwerpers te staan en het beleven van het wereldwijde ‘raise the bar’ moment met het bijbehorende live vraaggesprek. Daarnaast kan natuurlijk de petitie ondertekend worden om nieuwe wetgeving te eisen die bedrijven strafbaar stelt voor illegale kinderarbeid en moderne slavernij in hun bevoorradingsketen.
 

Let’s raise the bar for social change?

Het thema van Tony’s FAIR 2020 – Let’s raise the bar for social change (laten we de lat hoger leggen voor maatschappelijke verandering) – is geïnspireerd op de gebeurtenissen uit 2020, die iedereen wereldwijd op de proef stelden. Het laat zien dat mensen door middel van veerkracht en aanpassingsvermogen hoop weten te behouden en mogelijkheden weten te creëren door de handen ineen te slaan.
 
“Na een uitdagend 2020 wilden we met ons jaarlijkse stakeholder event Tony’s FAIR de hoop op een betere toekomst vestigen en ons tegelijkertijd sterk maken voor maatschappelijke verandering. Resn heeft ons geholpen alle digitale mogelijkheden optimaal te benutten en een online platform ontwikkeld, onze FAIRground, dat niet alleen perfect bij onze waarden past – uitgesproken en fun – maar ook een ervaring biedt die echt verbindend is en een discussie ontketent over de missie van Tony’s", zegt Sabrina Spong, Movement Lead bij Tony's Chocolonely


Een internationale line-up van changemakers sprak tijdens het live gestreamde evenement over impact, waaronder artiest en filantroop Pharrell Williams, acteur Idris Elba, grondlegger van de donuteconomie Kate Raworth, filmmaker en dichter David Boanuh, artiest en activist Akwasi, oprichter van de Tent Partnership for Refugees Hamdi Ulakaya en auteur Rutger Bregman.

De FAIRground kan hier bezocht worden:

Download het volledige JaarFAIRslag 2019/2020.