Antiheld RJ Berger vervult heldenrol voor MTV

29-09-2010 (09:59) - Kijkcijfers

De afgelopen jaren kent muziekzender MTV mindere tijden in Amerika. Er zijn geluiden dat de kijkcijfers in Amerika de afgelopen jaren erg tegenvallen. Als gevolg hiervan en mede door de recessie laten de inkomende budgetten ook een daling zien. Ondanks populaire series als The Hills en The City zijn de gemiddelde kijkdichtheden (in prime time) de afgelopen vijf jaar sterk gedaald. Dit is bij de beleidsbepalers van de zender niet onopgemerkt gebleven, waardoor ook zij beseften dat er iets moest gebeuren. Met andere woorden het was tijd voor verandering vonden ze bij MTV. De Amerikaanse zender gaf aan dat ze zichzelf opnieuw moest ontdekken. Zo domineerde Reality TV (My Sweet Sixteen, Made, Sixteen and Pregnant) de zender de afgelopen jaren, een genre wat nog steeds een belangrijke positie zal blijven bekleden, maar niet meer heilig lijkt. Nee het is RJ Berger die MTV moet redden van de neerwaartse spiraal waarin de zender is terechtgekomen.

Deze fictieve personage zal met zijn show The Hard Times of RJ Berger MTV weer in de lift moeten zetten. In Amerika lijkt dit aardig te lukken. De serie is in ‘The land of the Free, Home of the Brave’ de meest succesvolle lancering sinds 2008 gebleken. The Hard Times of RJ Berger volgt de gelijknamige persoon in zijn zoektocht naar acceptatie in de wereld die ‘High School’ heet. Samen met zijn vriend Miles Jenner doen zij er alles aan om geaccepteerd en populair te worden. Wat voor hen niet altijd even makkelijk blijkt. Nadat de broek van RJ, voor het oog van de rest van zijn school, bij een basketbal wedstrijd per ongeluk afzakt zijn met name de meisjes onder de indruk van RJ en zijn enorme geslachtsdeel. Het betekent niet dat hij gelijk populair is onder zijn medestudenten, maar een status aparte heeft hij zeker wel. De serie staat garant voor veel humor, sex en de dagelijkse beslommeringen van een (niet populaire) tiener tijdens zijn high school jaren.

Succes in Amerika betekent natuurlijk niet gelijk dat het ook in Nederland aanslaat. Wij zien dat de serie binnen de doelgroep 20-34 jaar goed van start gaat met een kijkdichtheid van gemiddeld 0,9% (circa 269.000 personen). De performance van de serie laat echter grote fluctuaties zien. Zo schommelt de gemiddelde kijkdichtheid van het programma tussen de 1,0% en 0,1% binnen de doelgroep 20-34 jaar.

Ten opzichte van voorgaande jaren laat het programma op deze doelgroep een mooie stijging, binnen het timeslot waarin het programma wordt uitgezonden, zien. Waar The Hard Times of RJ Berger tot op heden een gemiddelde kijkdichtheid van 0,8% op de doelgroep 20-34 jaar realiseert, daar lag in 2008 de gemiddelde kijkdichtheid in hetzelfde timeslot (zondagavond 19.00 -19.30 uur) op 0,5% en voor 2009 geldt een gemiddelde kijkdichtheid van 0,4% op dezelfde doelgroep. Hier kan MTV Nederland dus erg tevreden mee zijn.

Ondanks dat MTV steeds verder van haar originele karakter afstapt, het uitzenden van muziekvideo’s, is The Hard Times of RJ Berger wel een serie wat goed bij het gewenste profiel van de zender past. Het lijkt er sterk op dat MTV in Amerika haar (anti)held in de persoon van RJ Berger heeft gevonden, waar ook de Nederlandse zender haar vruchten van plukt. Nu is het te hopen dat er nog meer helden zoals RJ Berger opstaan om het MTV team te versterken.

Robert-Jan ‘RJ’ Duk, Senior RTV Planner, ZenithOptimedia Nederland

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.