Arrival ‘Goedkoop Air’ vooralsnog zonder turbulentie

30-08-2011 (09:50) - Kijkcijfers

De grote horde Nederlandse vakantiegangers keert langzaam aan weer terug van hun vakantiebestemming. Vaak per bus, trein of auto, maar vliegen blijft toch veruit het populairst middel van vervoer. Daarop voortbordurend gaan ook bij SBS, RTL en de Publieke Omroep langzaamaan de motoren voor het nieuwe televisie seizoen weer draaien.

 
Bij RTL zijn ze zaterdag 20 augustus hun reis naar seizoen 2011/2012 letterlijk gestart vanaf het vliegveld. Zo keken ruim 1 miljoen landgenoten ouder dan 6 jaar afgelopen zaterdag naar Zie Ze Vliegen op RTL4.  De serie welke is te typeren als een parodie op de bekende real-life docu Airport kent vele bekende gezichten. Naast typetjeskoning en -koningin Carlo Boshard en Irene Moors maken ook andere BN’ers als Gordon, Chantal Janzen hun opwachting in deze van origine Engels komedieserie. Gezamenlijk proberen zij een gooi te doen naar een evenaring van het succes van De TV-Kantine. Deze kijkcijferhit wist destijds wekelijks tussen de 1 á 2 miljoen kijkers op de zaterdagavond te boeien. 
 
Weinig origineel
Zie Ze Vliegen betreft een remake van de Engelse serie Come Fly With Me van de mannen van Little Britain. Noem het toevallig of niet, maar deze serie wordt sinds 31 juli één maal per week uitgezonden bij de VPRO op Nederland 3. Afgelopen zondag zonden zij reeds de vijfde aflevering uit. Gemiddeld kijken hier wekelijks ca. 381.200 personen naar (kdh 2,2% op 6+).  Het verschil in kijkdichtheid wat betreft mannen en vrouwen op 20-49 jaar is niet al te groot, al zijn de mannen met 3% versus 2,2% van de vrouwen licht in het voordeel.
 
Wie bij de Nederlandse productie had gehoopt op een avondje lachen, gieren, brullen zoals dat destijds met persiflagefabriek De TV-Kantine meer regel dan uitzondering was kwam met de eerste uitzending toch enigszins bedrogen uit. De scènes van de RTL productie zijn nagenoeg geheel gekopieerd, inclusief de typisch Britse, droge grappen. De moeilijkheidsgraad om succesvol te zijn lijkt hem voornamelijk te zitten in de vertaling naar het Nederlands. De scherpte van de Engelse serie komt in het Nederlands moeizaam over en maakt de grappen daarom veelvuldig flauw, simpelweg niet grappig. De tweede aflevering daarentegen  was kwalitatief wel al iets beter. 
 
Eerste vlucht
De eerste vluchten waren cijfermatig in ieder geval een succes. Op de commercieel gezien belangrijkste doelgroep voor adverteerders 20-49 jaar trok de eerste aflevering zo’n 585.600 kijkers (kdh. 8,9%) De tweede aflevering scoorde een kijkdichtheid van 8,5%. In de vrouwendoelgroep 20-49 jaar steeg deze van 10,2 naar 11,1%. De doelgroep mannen 20-49 jaar heeft echter de daling ingezet. Werd er eerst nog een kijkdichtheid van 7,7% behaald, bij de tweede aflevering is dit cijfer geslonken naar 5,9% (abs 201.780 kijkers).  
In zijn totaliteit heeft RTL4 ook iets aan marktaandeel moeten inleveren, maar we kunnen concluderen dat de reis na de verkregen kritieken toch zonder hevige turbulentie voort wordt gezet.
 
 Jeff Groot, RTV-planner ZenithOptimedia

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.