Boer zoekt ’t Schaep

02-02-2011 (10:34) - Kijkcijfers

Onlangs verscheen er een Fokke & Sukke tekening bij De Wereld Draait Door, die me even aan het denken zette en een glimlach op mijn gezicht toverde.

De zondagavond van Nederland 1 staat als een huis en heeft de afgelopen twee maanden een marktaandeel van 34% op de doelgroep 20-49 jaar weten te realiseren. Hierdoor kan het met gemak opboksen tegen de gelijktijdige programmering op de andere zenders. Zoals de misdaadavond van RTL5, de bovennatuurlijke series van Net5 en niet te vergeten de vele films die op zondagavond worden uitgezonden.

Het grote succes van de zondagavond op Nederland 1 is natuurlijk te danken aan Boer Zoekt Vrouw. Gemiddeld had het programma het afgelopen seizoen 26% kijkdichtheid op de doelgroep 20-49 jaar, wat gelijk staat aan 1.776.320 kijkers. Maar niet alleen Boer Zoekt Vrouw heeft op zondagavond hoge kijkcijfers, ook ´t Spaanse Schaep was het afgelopen seizoen een groot succes.

Het concept is inmiddels al ruim 40 jaar oud, maar wordt in 2011 dus nog goed bekeken.´t Spaanse Schaep is afgeleid van ´t Schaep met de 5 poten. Een komische Nederlandse televisieserie die in 1969 op de KRO te zien was. De serie speelde zich af in een buurtcafé in de Amsterdamse Jordaan, waar de bewoners de buurtroddels met elkaar doornamen en samen liedjes zongen. De muzikale serie was destijds een groot succes en won in 1970 de Gouden Televizier-ring voor beste programma.
Eind 2006 werd er van deze serie een remake gemaakt, zoals we die nu kennen. Met de acteurs Loes Luca, Pierre Bokma, Marc-Marie Huijbregts, Carry Tefsen en Georgina Verbaan.

Op deze remake is het vervolg, ´t Vrije Schaep gemaakt. Ook dit verhaal speelt zich af in de jaren ´70, maar niet in de Jordaan maar op een camping in de duinen. Deze serie onderscheidt zich, naast de muziek ook met de vele gastrollen die door BNN´s worden gespeeld. ’t Vrije Schaep werd begin 2009 uitgezonden op de vrijdagavond, om 21.15 uur na De Palingsoap. De Palingsoap had een gemiddelde kijkdichtheid van 5% op de doelgroep 20-49 jaar . ’t Vrije Schaep had een gemiddelde kijkdichtheid van 8%.

In het derde seizoen reist het gezelschap af naar een hotel in Spanje. Gemiddeld had ´t Spaanse Schaep 12% kijkdichtheid op de doelgroep 20-49 jaar. Dit staat gelijk aan 819.840 mensen. Op de doelgroep 50+ heeft gemiddeld zelfs 26% gekeken. Opvallend is dat er zowel veel vrouwen, als mannen keken. Op de doelgroep 20-49 jaar keek 14% van de vrouwen en 10% van de mannen.

De Ster is in januari met twee nieuwe series begonnen, die vergelijkbaar zijn met ´t Schaep. Namelijk Walhalla en Levenslied.  Walhalla is vanaf 3 januari, op maandag te zien op Nederland 3. 
Deze serie lijkt op´t Schaep met 5 poten. Beide series hebben een cast met bekende acteurs en gaan over een Amsterdamse vriendengroep in hun stamkroeg. Alleen speelt Walhalla zich af op de Wallen in plaats van in de Jordaan. Het script van de beide series is ook door dezelfde schrijver geschreven.

Er zijn pas vier afleveringen van deze serie geweest, maar die hadden een gemiddelde kijkdichtheid van 3% kijkdichtheid op de doelgroep 20-49 jaar. Levenslied keek deed het beter op deze doelgroep met een gemiddelde kijkdichtheid van 7%. Dit staat gelijk aan 478.240 personen.

Vorige week was de laatste aflevering van het seizoen van ´t Spaanse Schaep, maar omdat alledrie de series een succes bleken te zijn, onderzoekt de KRO de mogelijkheden voor een vervolg. Met een gemiddelde van 2,4 miljoen kijkers is ´t Spaanse Schaep volgens de KRO de best bekeken Nederlandse dramaserie van de afgelopen jaren. 

En wie weet wordt het programma wat ervoor wordt uitgezonden dan wel net zo´n succes als Boer Zoekt Vrouw. Niemand wil immers het begin van´t Schaep missen.
 
Tamara Amatsahip, RTV-planner Zenithoptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.