Bridget maakt gelukkig

16-02-2010 (09:50) - Kijkcijfers

Onze megasuccesvolle A-ster liet ons zien hoe ze zowel een Gooische als New Yorkse vrouw werd en beleefde samen met ons haar eerste zwangerschap. De hoogste tijd voor het volgende punt op de agenda: geluk. We willen het allemaal, gelukkig zijn. Maar hoe doen we dat? In ‘Hoe Word Ik Gelukkig’ laat Bridget ons zien hoe we dat bereiken, kijkt U mee?

Een American Express Black Card,  de perfecte partner, een bewonderenswaardig geslachtsdeel, een fantastische vriendengroep, gezondheid of eeuwige roem. Wat zijn de ingrediënten voor een gelukkig leven? Bridget maakte een achtdelige serie met elk een ander onderwerp. Als eerste is de gelukkige huisvrouw aan de beurt waarna spiritualiteit, uiterlijk, seks, rijkdom, geloof, trouwen en liefdadigheid aan bod komen. 

De eerste uitzending van “Hoe Word Ik Gelukkig” beleefde op maandag 8 februari om 22:20 uur haar première op RTL5. Een vrij laat tijdstip op een doordeweekse dag, het programma krijgt elke zondagavond om 20:00 uur echter een tweede kans. Toch moet het mooiste resultaat behaald worden op de late maandagavond, na het populaire ‘America’s Next Top Model’ en het iets minder populaire ‘The Fashion Show’. Bridget moet de kijker binnen de zenderdoelgroep 20-34 jaar goed zien te bereiken om Remko van Westerloo als programmadirecteur van RTL5 gelukkig te maken.

Met 113.000 kijkers (3,8% kijkdichtheid) binnen de doelgroep 20-34 jaar zal deze in ieder geval tevreden zijn. Van dit aantal is maar liefst 77% vrouw, dit zal mede komen door de voorafgaande fashion programma’s. De eerste uitzending van “Hoe Word Ik Mama in Amsterdam-Zuid” behaalde in september 2008 163.000 kijkers (5,3% kijkdichtheid) binnen diezelfde doelgroep. Destijds was Bridget echter direct na “America’s Next Top Model” te zien waardoor zij kon instappen bij een grotere groep kijkers. Bridget slaagt er overigens wel in om het marktaandeel van RTL5 na “The Fashion Show” te verhogen van respectievelijk 11,2% naar 11,9%. Binnen de doelgroep 20-34 jaar is het hiermee de vierde zender van Nederland. Bereikszenders RTL4 (15,9%), SBS6 (15%) en Nederland 1 (14,9%) behalen op hetzelfde tijdstip vanzelfsprekend een hoger marktaandeel. Bridget heeft met haar “Hoe Word Ik…”-series een stabiel kijkerspubliek, we verwachten dan ook dat de behaalde resultaten gecontinueerd zullen worden. De eerste herhaling op de zondag deed het redelijk met 55.000 kijkers (1,8% kijkdichtheid). 

De opnames kwamen voor Bridget op een ongelukkig moment, haar relatie liep op de klippen. In een mindere prettige state of mind besloot ze toch deel te nemen aan een breed scala aan activiteiten om het ultieme geluk te vinden. Zo ging ze langs een regressietherapeut die haar hielp om als vrouw van een gesneuvelde man een verkrachting uit een vorig leven opnieuw te beleven. Niet alle pogingen kunnen als geslaagd de boeken ingaan. 

Bridget laat ons op haar kenmerkend sarcastische manier zien hoe we zelf gelukkig kunnen worden. Ze komt tot de conclusie dat geluk voor iedereen anders is en dat het vooral bestaat uit momenten. René Froger zong het in 1989 al: Alles kan een mens gelukkig maken, de zon die doorbreekt of een vers kopje thee. Iedere maandagavond kunt U bij Bridget in de leer gaan. Mocht dit niet lukken, op zondagavond krijgt U een tweede kans. Gelukkig.
 

Patrick Horstman, RTV-planner ZenithOptimedia
 


Reacties

Wat schrijft deze meneer op een leuke manier!
ms @ 20-02-2010 20:50 uur
Ik persoonlijk vind het zelf een heel leuk en interressant programma. You go Bridget!!
miluska @ 22-02-2010 12:39 uur