De dagelijkse slag om de kijker

24-03-2010 (00:00) - Kijkcijfers

Elke dag is het voor de zenders een ware slag om de televisiekijker, want wie de meeste kijkers heeft, kan in potentie de meeste reclame-euro’s verdienen. Belangrijk daarin is dus de vooravond van de zender, de eerste klap is immers een daalder waard. Heeft de kijker op een bepaalde zender afgestemd dan is het natuurlijk de uitdaging om de kijker zo lang mogelijk vast te houden.

Elke avond zijn er gemiddeld 9,9 miljoen kijkers van 13 jaar en ouder ‘te verdelen’ over de drie grote partijen (STER, RTL en SBS). Gedurende de hele werkweek zien we dat Nederland 1 elke avond domineert, met uitzondering van het tijdvak 19:00 – 20:00 uur. Dat tijdvak is van maandag tot en met vrijdag ‘in handen van’ RTL4 met het staartje van RTL Boulevard, het RTL Nieuws en  RTL weer. Zaterdag en zondag zijn beide avonden volledig voor Nederland 1.

Voor veel adverteerder is de doelgroep 13 jaar en ouder minder relevant. Over het algemeen is de doelgroep 20-49 jaar de grote gemene deler van de verschillende doelgroepen waar veel adverteerders zich op richten. Daarom nemen we voor deze groep ook het patroon van de verschillende avonden per week onder de loep. Binnen de doelgroep 20-49 jaar zijn er ongeveer 4,7 miljoen kijkers per avond. En daar zien we een ander beeld. Er is nog steeds een sterke positie voor Nederland 1 mede door de goede resultaten van de Olympische Spelen in februari.

De maandagavond is hoofdzakelijk voor RTL4, de sterke CSI crime night is inmiddels een vast baken voor veel kijkers. Het laatste uurtje van de maandagavond is voor SBS6, Nederland is waarschijnlijk toch nieuwsgierig naar het weekend van menig BN-er wat te zien is in ‘SBS Shownieuws’.

Dinsdagavond zien we een sterke vooravond voor RTL4, maar vanaf 20:00 uur zien we dat de hoogste kijkdichtheden op Nederland 1 gerealiseerd worden. Het is lastig concurreren met ‘Opgelicht’ en ‘Opsporing Verzocht’.

Woensdagavond is een (bijna evenredige) verdeling tussen RTL 4 en Nederland 1. De eerste helft van de avond is voor de RTL4 woonavond, om vervolgens het stokje over te geven aan Nederland 1 waar men inschakelt voor de misdaadfilm.

Na de vooravond op donderdag die in handen is van RTL4 is, heeft Nederland 1 een ijzersterke avond met ‘Wie is de mol’!

De vrijdagavond is voornamelijk voor X-Factor RTL4, maar vanaf 22:00 uur neemt SBS6 het stokje over en schakelt 20-49 jarig Nederland over naar het laatste stukje ‘Uri Geller’ en ‘Shownieuws’

De van oorsprong traditionele televisie zaterdag avond, wordt op dit moment door RTL4 geleid met ‘Ik hou van Holland’ en ‘Wat vindt Nederland?’. Vanaf 22:00 uur zien we de kijkcijfers wat dalen en neemt Nederland 1 het stokje weer over.

Tenslotte de zondagavond, veel kijkers starten met Carlo & Irene’s ‘Life for you’, om vanaf 19:00 uur over te stappen naar ‘Studio Sport’, ‘Journaal’ en ‘Bananasplit’.

Een gevarieerde week dus met de drie grote zenders afwisselend in de hoofdrol. RTL weet de vooravond te domineren maar houdt de kijker niet altijd vast.

Uiteindelijk is de kijker en dus de adverteerder afhankelijk van de programmering van de zenders. Bij SBS zit het op dit moment even niet mee, en ook de STER en RTL hebben minder goede periodes gekend. Een lichtpuntje lijkt de zomer te zijn; een periode waarin SBS over het algemeen een stabiele performance laat zien en sterke programmering heeft. Ondanks het WK dat dit jaar gepland staat, verwachten we dat SBS vroeg of misschien wat later sterk terug zal komen!

Anita de Blanken, Senior RTV Planner ZenithOptimedia

Bovenstaande is gebaseerd op de kijkcijfers van 1 januari 2010 tot en met 21 maart 2010 van 18:00 uur – 24:00 uur.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.