De kijktijd tijdens Kerst 2009

28-12-2009 (16:06) - Kijkcijfers

Het kijkcijferrapport 2009 leert ons onder andere dat het wel mee valt met de kijktijd in Nederland, in de USA zitten ze maar liefst vijf uur per dag achter de beeldbuis. In Nederland kijken we gemiddeld zo’n drie uur per dag televisie, dit is al een aantal jaren stabiel. Verschillende doelgroepen laten uiteraard een andere uitkomst zien, mensen van 65 jaar en ouder hebben nu eenmaal meer tijd om televisie te kijken, en dat doen ze ook. Naast de verschillen in doelgroepen, zijn er ook de zogenaamde seizoensinvloeden, we zien dan dat in de winter meer televisie gekeken wordt dan in de zomer.

Wat opvalt is dat de groep 13 tot 19 jarigen zowel in de zomer (week 30) als in de winter (week 52) circa 200 minuten televisie kijken. Verrassend genoeg laat de doelgroep 20-34 jaar met 46 minuten het grootste verschil zien, deze groep kruipt tijdens de winter, of in ieder geval met kerst, massaal voor de buis.

Wanneer we specifiek inzoomen op de kerstdagen zien we dat de ‘All you need is love Special’ op 24 december binnen veel doelgroepen de hoogste kijkdichtheden realiseert. Binnen de doelgroep 20-34 jaar hebben bijna 675.000 personen het programma bekeken. Als we kijken naar de groep 13 jaar en ouder zien we dat bijna drie miljoen mensen gekeken hebben. Een van de weinige doelgroepen die ‘All you need is love’ niet massaal bekeken heeft is de doelgroep 65 jaar en ouder. Het ‘NOS Journaal’ op zondag 27 december behaalde op deze doelgroep een kijkdichtheid van 38,3% (865.000 personen).

Het programma dat de hoogste ogen gooide op eerste en tweede kerstdag is ‘Herman Finkers na de Pauze’. Bijna 2,2 miljoen mensen (13 jaar en ouder) zagen deze show van de cabaretier uit Almelo.

Dan de kerstfilms; het aanbod is overweldigend, zappend langs de verschillende zenders kan de kijker een complete dag vullen met films zoals ‘Home Alone deel 1, 2 en 3 (voor deel 4 kan men 4 januari op RTL 8 terecht), The Santa Clause (1 & 2), Happy Feet en Charlie and the Chocolate Factory.

Maar hoe wordt daar nu eigenlijk naar gekeken? Wellicht verrassend dat ‘Home Alone’ (inmiddels negentien jaar oud!) samen met het recentere ‘Alles is Liefde’ de best bekeken films zijn met 9,2% (1,2 miljoen kijkers 13+). Op andere doelgroepen zoals ‘boodschappers met kinderen’ zijn de kerstfilms meer populair. Bij deze doelgroep staan ook ‘Charlie and the Chocolate Factory’ (starring Jonny Depp) en ‘The Christmas List’ hoog in de top.

We zien ook dat de kijkcijfers wat later op de avond gerealiseerd worden, gelukkig. Ik maak daar graag uit op dat men eerst geniet van een gezellig kerstmaal en zo hoort het ook. Een fijne jaarwisseling en een mooi 2010 gewenst!

Anita de Blanken
Senior RTV Planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.