De meisjes van RTL 5

19-04-2011 (15:59) - Kijkcijfers

Donderdagavond, RTL 5, prime time. Een avond waarbij je je verstand op nul zet en geniet van de wonderbaarlijke figuren van ‘Dames En Heren In De Dop’, ‘Echte Meisjes In De Jungle’ en ‘Modemeisjes Met Een Missie’. 

Rebelse meisjes
Het programma ‘Dames En Heren In De Dop’ gaat over jongeren die zich ordinair, asociaal en rebels gedragen tegenover anderen. Zij krijgen les van etiquette-experts om zich netjes als echte ladies en gentlemen te gedragen. De jongeren leren met mes en vork te eten, netjes te praten en na te denken voordat zij handelen. Het is vermakelijk om te zien hoe ongemanierd sommigen zijn. Berekend op de doelgroep 20-49 jaar is er een gemiddelde kijkdichtheid van 2,3%, dat gelijk staat aan 159.000 personen. Het marktaandeel is 6,1%. Vergeleken met de voorgaande seizoenen van ‘Dames In De Dop’  zijn de cijfers contant gebleven. Het is maar de vraag of deze jongeren na het programma ladies en gentlemen zullen blijven of in hun oude patroon vallen. 

Echte meisjes
Een echte dame blijven is Michella uit het vorige seizoen van ‘Dames In De Dop’ echter niet gelukt. In het programma, ‘Echte Meisjes In De Jungle’ komen haar etiquettelessen niet naar voren. In de tweede aflevering van het programma rolde ze al in het gras, vechtend met haar teamgenote Amanda van ‘De Gouden Kooi’. De tien meisjes uit ‘De Gouden Kooi’, ‘Gooische Meisjes’, ‘Take Me Out’ en ‘Dames In De Dop’ moeten tegen elkaar strijden in de jungle van Suriname. Aangezien deze meisjes niet doorsnee zijn, zorgt dit 'af en toe' voor enige opwinding, ruzie en gevechten. Dat maakt het lastig om samen te werken en uiteindelijk 50.000 euro te winnen. 

Het meest populaire meisje is de 18-jarige Britt uit Purmerend. Haar uitspraken mogen we niet dom noemen, ze zijn buitengewoon verbazingwekkend, dat ze geniaal zijn. Daarom komen er af en toe vragen, als: Is dit echt of is dit geacteerd? Als er gekeken wordt naar de doelgroep 20-49 jaar, is de eerste aflevering bekeken door 375.000 personen. Gemiddeld genomen over de afgelopen afleveringen is de gemiddelde kijkdichtheid 6,2% dat gelijk staat aan 421.000 personen. Vrouwen tussen de 20 en 49 jaar kijken vaker naar dit soort programma’s. De gemiddelde kijkdichtheid van deze doelgroep is 7,6%, 259.000 personen. Het marktaandeel van Echte Meisjes In De Jungle is het hoogst van deze programma’s, namelijk 14%.

Nog meer meisjes…
Modemeisjes Met Een Missie gaat over drie vriendinnen Josh, Maria en Tamara. Josh heeft haar eigen modemerk JOSH V, Maria wil actrice worden en Tamara heeft een eigen PR-bedrijf. Deze reality docu-soap is nogal gespeeld en over de top. De gemiddelde kijkdichtheid in de doelgroep 20-49 jaar is 3,5%, dat zijn 241.000 personen. Dit komt overeen met een marktaandeel van 8,8%.

Ondanks het feit dat er soms laatdunkend wordt gedaan over dit soort programma's, trekt het toch veel kijkers. Vooral de vrouwen. Vergeleken met ‘Dames En Heren In De Dop’ en ‘Modemeisjes Met Een Missie’ is ‘Echte Meisjes In De Jungle’ is toch wel het hoogtepunt van de avond. Dat blijkt uit de kijkdichtheden en de marktaandelen. 

De donderdagavond van RTL 5 is een mooie thema-avond met soortgelijke programma’s, vol humor en hilarische momenten. Kortom: wat voor meisjes het ook zijn, we genieten van deze shows. Persoonlijk ben ik een enorme fan van Britt. Met Britt lach je de hele dag, gegarandeerd!

Echrak Baz, RTV planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Wat een verspilling voor je netvlies die modemeisjes.
Jordy @ 22-04-2011 10:55 uur
Dames in de dop & Echte meisjes in de jungle zijn inderdaad de leukste vind ik.
Van alles wat er de laatste tijd op tv is passen deze 2 wel in mijn top10 rijtje hoor!!
Iris @ 23-07-2011 00:08 uur