Dit was het nieuws goes commercial

21-06-2011 (09:02) - Kijkcijfers

Na dertien jaar bij de Publieke Omroep en daarna een tijd van rust is het satirische nieuws programma ‘Dit was het nieuws’ nu te zien bij RTL4 op de zaterdagavond. De weken voorafgaand aan de eerste uitzending werd er regelmatig een teaser uitgezonden. In deze promo was te zien dat de oude vertrouwde hoofdpersonen van ‘Dit was het nieuws’, namelijk Harm Edens, Raoul Heertje en Thomas Acda mooie maatpakken aangemeten kregen. De strekking van deze promo kon op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Wilde men ons duidelijk maken dat met de verhuizing van dit programma van de Publieke Omroep naar RTL gekozen was voor een andere aanpak en sfeer van dit programma? Of wilde men ons laten zien dat de salarissen bij de nieuwe werkgever dermate riant waren dat zij zich nu maatpakken en spa behandelingen konden permitteren?

Waarschijnlijk is dit laatste het geval maar het is het drietal van harte gegund want na het zien van de eerste uitzendingen bleek gelukkig dat er voor gekozen is om trouw te blijven aan de oorspronkelijke formule van het programma, inclusief de terugkeer van Thomas Acda als één van de teamcaptains.

Zo zien we dat de echte fans het programma ook bij RTL4 weten te vinden. Het programma haalde op Nederland 1 eind 2009 een gemiddelde kijkdichtheid van 6,7% op doelgroep boodschappers 20-49 jaar (ruim 250.000 personen in absolute aantallen), met als hoogtepunt de laatste uitzending op 19 december (kijkdichtheid 9,4%).

De eerste uitzending van ‘Dit was het nieuws’ op RTL4 behaalde al een mooie kijkdichtheid van 9,6% op doelgroep boodschappers 20-49 jaar (ruim 354.000 personen in absolute aantallen) en na vijf afleveringen zit er nog steeds een stijgende lijn in met een kijkdichtheid van 13,9% afgelopen zaterdag. Zo behaald het programma nu al een hogere gemiddelde kijkdichtheid (11,1% op boodschappers 20-49 jaar) dan het programma “Echt waar” wat voorheen op hetzelfde timeslot als “Dit was het nieuws” werd uitgezonden (gemiddelde kijkdichtheid van 8,5% op de doelgroep). Ook staat “Dit was het nieuws” al enkele weken in de dag top 5 van zaterdag op de doelgroep 6+.

Bij het zien van deze cijfers zal Jan Jaap van der Wal, voorheen één van de teamcaptains, ongetwijfeld terug verlangen naar “Dit was het nieuws”, een programma dat wel goed scoort.

Toch zal het uiteindelijke succes van “Dit was het nieuws” weer blijven afhangen van de aanwezige gasten/teamcaptains. In het verleden is soms gebleken dat niet iedere gast in staat is zijn of haar plek te veroveren of waar te maken in dit programma.

Echter doordat menig bekende Nederlander het als een eer beschouwd om als gast te verschijnen in dit programma is de voorraad nog lang niet uitgeput en dus zal blijken dat de kans van een “tweede leven” die RTL dit programma gunt terecht is geweest. Laten we uitzien naar een mooie, ongetwijfeld tweede reeks op RTL4!
 
Suzanne Weijerman, senior RTV planner ZenithOptimedia
 
‘Dit was het nieuws’ zaterdag (t/m 24 juni) om 22.00 uur bij RTL4
 


Reacties

Kijk zelden naar rtl (op rtlz en 16:00 / 19:30 nieuws na), maar "dit was het nieuws" en met het mes op tafel mis ik zelden.

Wat goed is blijft goed, zonder nieuwe poespas trucjes.


alex @ 23-06-2011 01:44 uur