DomiNO or YES?!

17-11-2009 (10:04) - Kijkcijfers

Vrijdag de dertiende was het weer zover. Domino Day! Weken van voorbereiding en (in)spanning om wederom een nieuw stenenrecord te vestigen. Bijgeloof of niet,  op vrijdag de dertiende moest het weer gebeuren. Nieuwe builderchallenges, nieuwe bouwers en …Hans Kraaij jr en Nance. Dit jaar was Leeuwarden het toneel waarop de bouwers mochten stralen en pogen de 4,8 miljoen stenen te laten omvallen. Met het thema ‘The World of Domino’ namen de dominobouwers de kijkers mee naar de verschillende werelddelen die op kunstzinnige wijze zijn vormgegeven.

Domino Day staat ieder jaar garant voor hoge kijkcijfers op SBS. Dit jaar is dit niet anders dan voorgaande jaren. Verschillende doelgroepen hebben afgestemd op SBS6 om te zien of het record verbroken zou worden. Het succesvol uitvoeren van de zogenaamde challenges, die eerder al in het leven zijn geroepen om de spanning te verhogen, was dit jaar een bijna te grote opgave om uit voeren. Het merendeel van de opdrachten werd niet succesvol afgerond wat de spanning een extra boost gaf. Zou het record wel verbroken worden òf  zou net als in 2007 mislukken?

Dat domino populair is onder meerdere doelgroepen laten de kijkcijfers wel zien. Onder de doelgroep 13+  wisten ruim 2,8 miljoen mensen de uitzending te vinden. Met een kijkdichtheid van 20,7 % en een marktaandeel van 41,6 % was deze uitzending een verbetering ten opzichte van voorgaande jaren. De jonkies mochten vrijdag wat langer opblijven. Van de doelgroep 6-12 jaar heeft op het hoogtepunt maar liefst 34,1 % de stenen zien vallen. In absolute aantallen zijn dat ruim 470.000 kijkers. Dat dit een marktaandeel oplevert van ruim 80 % is dan ook niet verwonderlijk. De doelgroep 50 jaar en ouder heeft het laatste gedeelte (de resultaatshow) het best bekeken met een kijkdichtheid van 24,1 % en rolde zo door naar “Hart van Nederland” .

Zaterdagavond werd de terugblik op het spektakel uitgezonden.  Van zeven tot acht uur  ’s avonds konden de kijkers nogmaals de stenen zien vallen. Deze uitzending heeft duidelijk geprofiteerd van de vriendschappelijke  wedstrijd van het Nederlands elftal die direct naar deze herhaling werd uitgezonden. Naarmate de Domino uitzending het einde naderde, stegen de kijkcijfers. Even voor acht uur schakelde ook een substantieel deel van de kijkers over naar RTL4. Daar namen het “RTL weer” en vervolgens “Ushi & Dushi” de avond over.

SBS6 heeft ook dit jaar weer een kijkcijfers kanon met Domino Day. Vrijdag de dertiende heeft duidelijk geluk gebracht. Twee records verbreken op één avond is niet voor iedereen weggelegd. Ondanks de vele belspel onderbrekingen, waar de meesten onderhand wel aan gewend raken bij SBS, hebben generaties de stenen weer zien vallen. Een duidelijke ‘Yes!’ dus en wellicht dromen de jongsten  er van om later als bouwer  ook een steentje bij te dragen aan een nieuw record.

Drs. Martijn Poser, RTV-planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.