Een Knaller van een Komedie

21-07-2011 (09:27) - Kijkcijfers

Hoewel ‘The Big Bang Theory’ een tijdje geleden nog relatief onbekend in Nederland was, is te merken dat de serie snel in populariteit stijgt. Deze sitcom werd in Amerika voor het eerst uitgezonden in september 2007. De serie onderscheidde zich met zijn interessante benadering van de sitcom. Dit keer geen familie in de hoofdrol, maar een viertal geeks die professor zijn op een Caltech Universiteit. De zeer goed geschreven dialogen maken de komedie tot een succes.

Dit succes is eigenlijk niet verwonderlijk aangezien het een product is van dezelfde schrijvers als Two and a Half Men. Uiteraard zorgt niet alleen het sterke script ervoor dat The Big Bang Theory zo goed uit de verf  komt, maar ook de dynamiek tussen de vier vrienden is daar debet aan.

Het personage Sheldon is de echte ster van de serie. Met zijn autistische- en sociaal onaangepaste gedrag steelt hij de show. Jim Parsons, die Sheldon vertolkt, heeft niet voor niks een Emmy- en een Golden Globe Award gekregen voor deze rol. 

Veronica begon The Big Bang Theory al vanaf 2009 uit te zenden. Alleen was de start verre van optimaal. Tegenvallende resultaten dwong de zender tot het anders programmeren van de serie. De toen al goed bekeken serie Two and a Half Men werd voor The Big Bang Theory geprogrammeerd om het doorkijkeffect te stimuleren. Er kan geconcludeerd worden dat dit erg goed gelukt waardoor Two and a Half Men niet meer nodig is om sterke kijkcijfers te realiseren. 

Best kijkende doelgroepen zijn die in de leeftijdscategorie 20-34. Geheel volgens zenderpositionering van Veronica zijn het vooral de mannen binnen deze doelgroep die de hoogste gemiddelde kijkdichtheden laten zien van 4,2% in 2010 en 3,5% in 2011.

In 2011 zijn de kijkcijfers iets lager aangezien tot dus ver alleen herhalingen zijn uitgezonden. Opvallend is dat de vrouwen de serie ook weten te vinden. De vrouwen in de doelgroepen 20-49 jaar en 35-49 jaar zelfs beter dan in 2010. Met gemiddelde kijkdichtheden van respectievelijk 3,1% en 3% in 2011. De verwachting is dan ook dat de serie deze kijkdichtheden vast weet te houden en misschien zelfs een lichte stijging zal laten zien.  Dat is zeker niet verkeerd, helemaal als men rekening houdt met het toch moeilijke tijdvak waar er directe concurrentie is van GTST. 

Seizoen vier is net afgelopen en in Amerika is net een contract getekend voor nog eens drie extra seizoenen. We zijn dus nog lang niet van de vier geeks af met hun beperkte sociale vaardigheden. Ze staan nog wel in de schaduw van een Ross, Chandler en Joey, maar ze zijn goed op weg in populariteit. Ik kan me haast niet voorstellen dat Veronica zal besluiten om de overige seizoenen niet aan te kopen en uit te zenden. 

Anthony Hadley, Senior RTV-Planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.