Een tien voor Tijl?

19-10-2011 (08:49) - Kijkcijfers

Klassieke muziek onder de aandacht brengen van een nieuwe en jongere doelgroep. Ga er maar aan staan. Mozart in plaats van Lady Gaga, Grieg in plaats van 50 Cent, Vivaldi in plaats van Borsato. Toch gaat Tijl Beckland deze uitdaging aan. Klassieke muziek is overal: in films, reclames en hedendaagse popsongs. Dit probeert Beckland in het programma de Tiende van Tijl op een speelse manier onder de aandacht te brengen. Operatie wegpoetsen van het oubollige stempel van klassieke muziek.   

Lef

Het getuigt van lef dat Beckland dit probeert. Helemaal als we het gegeven meenemen dat hij nog steeds de erfenis van het succesvolle programma De Lama’s met zich meedraagt. Samen met Ruben Nicolai is hij de enige Lama die van 2004 t/m 2008 in alle jaargangen van de Lama’s zijn opwachting maakte. Het is onmogelijk om het succes van de Lama’s te overtreffen. Dat bleek uit al uit het nieuwe programma: Budget TV dat zij samen met Ruben van der Meer in 2009 lanceerden. De gemiddelde kijkdichtheid van de reeks was 2,6% op de doelgroep 20-49 jaar, wat gelijk staat circa 180.000 kijkers. Niet eens heel slecht, maar in vergelijking met de Lama-kijkcijfers staat het in schril contrast. En dan staan de critici die je eerst toejuichten klaar met bijl en hakblok.   

Voetbal of muziek?

Afgelopen jaar maakte Beckland nog zijn opwachting in het voetbalpraatprogramma Voetbal International. Maar tussen zwaargewichten in de voetbalkunde: Johan Derksen en Rene van der Gijp had Tijl weinig te zoeken en stortte hij zich op een gebied waar hij meer verstand van heeft: klassieke muziek.

De pilot aflevering van het programma die in TV lab werd gepresenteerd is goed bevallen en daarom komt Tijl nu met een nieuwe reeks afleveringen in 2011.    

Jong en oud?

De eerste aflevering was te zien op woensdag 7 september van dit jaar. Op de doelgroep 20-49 jaar werd er een kijkdichtheid van 2,7% gerealiseerd en op 20-34 jaar was dit zelfs 3,2%. Helaas waren dat dan na vier afleveringen de best bekeken episode. De kijkeraantallen zijn iets afgenomen. Op de doelgroep 50 jaar en ouder nemen ze echter toe. De aflevering van 12 oktober heeft een gemiddeld kijkdichtheid van circa 3,8% behaald en heeft daarmee een marktaandeel van ongeveer 7%.  

Wat dat betreft bedient de Tiende van Tijl dus de oudere doelgroep, maar opvallend is dat deze laatste aflevering ook een mooi marktaandeel in de doelgroep 13-19 jaar van 5,5% weet te realiseren. Het is de vraag of de Tiende van Tijl een stijgende lijn kan gaan realiseren, maar het lijkt er op dat het toch lukt om de jongere doelgroepen te enthousiastmeren voor klassieke muziek. De rap-battle wordt zelfs in een klassiek jasje gestoken: elke aflevering nemen twee zangeressen het tegen elkaar op om één van de moeilijkste aria's aller tijden ten gehore te brengen. Het levert in ieder geval mooie televisie op. 
   

Jurgen Verstegen, RTV Director ZenithOptimedia 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.