Extreem Goede Tijden!

08-12-2010 (09:26) - Kijkcijfers

Het gaat goed met RTL, erg goed zelfs! Er zijn veel nieuwe programma’s die grote aantallen kijkers aan zich weten te binden zoals ‘Oh oh  Cherso’ en ‘The Voice of Holland’. Maar ook ‘oudere’ formats hebben zich inmiddels bewezen en zorgen voor mooie aantallen kijkcijfers. Een voorbeeld is ‘Expeditie Robinson’ maar ook good old ‘Goede Tijden Slechte Tijden’. Nederlands langslopende soap laat weer ouderwets goede aantallen kijkers zien. Waar de serie enige jaren geleden vooral Slechte Tijden kende en moeite had de kijker vast te houden, mogen we concluderen dat de Goede Tijden weer aangebroken zijn.

Historie

De eerste aflevering van ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ was op 1 oktober 1990 bij het toenmalige RTL Veronique en werd zeker niet door iedereen met open armen ontvangen maar al snel bleek de serie onder de Nederlandse kijker een succes. Op 26 november 1991 trok de soap maar liefst 19,2% (circa 2,6 miljoen personen van 6 jaar en ouder), een record wat tot op de dag van vandaag niet verbroken is.  Voor de feitenliefhebbers: in deze uitzending was het huwelijk van Dokter Simon en Annette te zien.

Gedurende de jaren zien we dat de serie wat in kijkcijfers moet inleveren door de komst van andere commerciële zenders met een dieptepunt aan het begin van 2008. De schrijvers zijn op scherp gezet en inmiddels zien we dagelijks weer goede en stabiele resultaten.

De maandagavond
De serie neemt een belangrijke positie in de programmering van RTL4 in en moet zorgen voor een sterke aanloop voor de rest van de avond en dat lijkt goed te werken. Zo zien we dat op de maandagavond, waar veel sterke programma’s zoals ‘Grey’s Anatomy’ en ‘America’s Next TopModel’ geprogrammeerd staan, de CSI series de afgelopen weken een bijzonder goed resultaat leveren. Natuurlijk is CSI een zeer sterke serie van zichzelf, maar de goede instroom vanuit ‘Goede Tijden’ heeft een positief effect. 

Wie is die kijker dan?
Om de misverstanden voor eens en altijd uit de wereld te helpen: Goede Tijden, Slechte Tijden trekt veel verschillende kijkers. Niet alleen de ouderen, boodschappers en vrouwen laten goede resultaten zien maar ook de doelgroep Mannen 20-49 jaar laat een mooie kijkdichtheid zien van 6,1%.

Ter vergelijking, deze doelgroep kijkt met een percentage van 3,9% naar ‘Voetbal International’ en ‘De wereld draait door’ haalt een kijkdichtheid van 6,5%.

Dus mannen van Nederland, en pap, het is okay hoor als jullie ‘stiekem’ GTST kijken, jullie zijn niet alleen!

Anita de Blanken, senior RTV-planner ZenithOptimedia


 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.