Extreme Duudsonit goes America

18-08-2010 (09:40) - Kijkcijfers

Extreme Duudsonit oftewel The Dudesons is een serie van vier Finse jongens die veelal pijnlijke en lachwekkende stunts uithalen met- en bij elkaar. Het programma is vergelijkbaar met Jackass’ veelal korte sketches en/ of bizarre wedstrijden. Het mag niet gezien worden als een rip-off aangezien ze rond dezelfde periode zijn begonnen met hun show als Jackass. De eerste opnames van de heren dateren zelfs van voor de eerste aflevering van Jackass. 

De eerste afleveringen (vanaf januari 2001) werden uitgezonden in het Fins op het Finse Moon TV totdat ze besloten om in 2003 de afleveringen in het Engels op te nemen zodat de serie internationaal aantrekkelijker werd. Dat is ze zeker gelukt want met uitzendingen in 22 landen is dit het populairst en meest wijdverspreide Finse TV programma ooit. Het wordt in Nederland op het digitale 101TV en Nederland 3 uitgezonden. Dat The Dudesons ook door de heren van Jackass zijn opgemerkt is te begrijpen. Het gevolg is dat de nieuwe reeks The Dudesons in America nu ook op MTV wordt uitgezonden met steun van de makers van Jackass. Zal deze extra aandacht de kijkcijfers doen stijgen? Of zal het brede zenderprofiel van Nederland 3 een voordeel zijn voor de Finnen?

De afleveringen op BNN werden uitgezonden rond de klok van twaalf uur waar MTV de serie een uur eerder uitzendt. Opvallend, of wellicht helemaal niet, is dat het profiel van de serie zich enigszins aanpast aan het profiel van de zender. Indien we naar de marktaandelen kijken op de doelgroep 13 jaar en ouder dan zien we dat het wel degelijk uitmaakt welke zender het programma uitzendt. Mensen kijken naar een zender en niet naar een specifiek programma (als het tenminste niet om een kijkcijferhit gaat). Waar het programma op de publieke zender een gemiddeld marktaandeel van 3% realiseerde op 13+ zien we dat het gemiddelde marktaandeel op MTV maar 0,4% is. Dit zien we eigenlijk terug bij elke doelgroep behalve de doelgroep waar het, in ieder geval voor MTV, vooral om gaat. Namelijk de doelgroep 13-19 jaar.

Op deze doelgroep laat MTV een verbetering zien in kijkdichtheden en marktaandelen. Waar de serie op Nederland 3 voorheen gemiddelde kijkdichtheden liet zien van 0,3% daar zijn deze op MTV gestegen naar gemiddeld 0,7%. Deze waren gemiddeld nog een stuk hoger geweest als de eerste aflevering niet zo slecht bekeken was. Niet verwonderlijk is dat dit soort grappen en grollen met name de mannelijke doelgroep het meest aanspreekt. Op Nederland 3 keken er nog vrouwen naar de Finse jongens maar die weten het programma op MTV nauwelijks meer te vinden. Opvallend om te zien is dat de netto fractie op MTV vele malen hoger is (13+). Dit betekent dat van de mensen die naar het programma kijken ook langer zijn blijven hangen.  

We kunnen concluderen dat een breed zenderprofiel gunstig is voor de kijkdichtheden en het profiel van een programma. Hoewel de kijkdichtheden op MTV lager liggen, op elke doelgroep behalve de 13-19 doelgroep, is de kijktijd wel langer.

Anthony Hadley, ZenithOptimedia Nederland

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.