Geen bereik voor The Phone

26-05-2010 (00:00) - Kijkcijfers

Stel je voor, je zit heerlijk op een terras. Er gaat een telefoon af, na lang zoeken vind je deze onder je tafel. Een onbekende mobiele telefoon, je neemt op en voor je het weet, ben je verwikkeld in een race tegen de klok. Samen met je medespeler, die op dezelfde manier in het spel terecht komt, moeten jullie zo snel mogelijk de eindstreep halen voor een geldbedrag van 25.000 euro. Een grap? Nee, jullie zijn terechtgekomen in ‘The Phone’, het Emmy Award winnende programma op RTL 5. 

‘The Phone’ maakte zijn debuut bij de AVRO op Nederland 3 in 2008. De gemiddelde kijkdichtheden waren; 2,6% (Seizoen 1) en 2,7% (Seizoen 2). Dit komt neer op circa 80.000 personen in leeftijdklasse 20-34 jaar. Vanwege de toch tegenvallende kijkcijfers, keerde het programma niet terug op de AVRO en wilde RTL een poging wagen het dure programma een nieuw leven in te blazen. 

Mogelijk ondersteunt de browser de weergave van deze afbeelding niet. Op 18 april 2010 was de eerste aflevering te zien op RTL5, gepresenteerd door Eddy Zoey. Deze werd vrij goed bekeken. Op de doelgroep 20-34 jaar, werd er een kijkdichtheid behaald van 4,7%. Op vrouwen 20-34 AB1 was dit zelfs 7,7%. Helaas weet ‘The Phone’ de kijkers niet daadwerkelijk te binden, de gemiddelde kijkdichtheid na zes afleveringen is dan ook gedaald naar 2,9% op de doelgroep 20-34 jaar. De kijkcijfers laten dan ook een duidelijk dalend verloop zien. 

Peter R. de Vries en Paul de Leeuw, zijn vooralsnog de grootste concurrenten van ‘The Phone’. Zij staan rond hetzelfde tijdslot geprogrammeerd en halen wel respectabele kijkcijfers. In de maanden april/mei haalde Peter R. de Vries een gemiddelde kijkdichtheid van 10,1% (20-34 jaar). Paul deed het iets minder goed, maar scoorde nog wel 4,1% op dezelfde doelgroep en periode.

Het is wel duidelijk dat ‘The Phone’ wordt dwarsgezeten door Paul en Peter, vooral die laatste. Tijdens ‘The Phone’ schakelt een groot deel van het publiek toch echt door naar het programma van de misdaadverslaggever op SBS6. Echter, weet Eddy Zoey, wel weer kijkers weg te trekken bij NCIS Los Angeles (Veronica).  

Voordat de ‘The Phone’ zijn entree maakte bij RTL 5, was op bijna datzelfde tijdstip de controversiële serie ‘Spartacus; Blood and Sand’ te zien. Controversieel omdat er teveel bloot en geweld in te zien zou zijn. Dit hield de Nederlandse kijker niet tegen, er werd een gemiddelde kijkdichtheid behaald van 3,7% op de doelgroep 20-34 jaar. De serie viel, niet geheeld verassend, vooral bij de mannen in goede aarde, 5,2% werd er gerealiseerd op de mannen 20-34 AB1 doelgroep. 

Het grote brein achter ‘The Phone’ is Park Lane TV, het productiebedrijf van Beau van Erven Dorens. In november 2009, mocht Beau dan ook een Emmy Award in ontvangst nemen voor dit mooi opgezette programma en is het al verkocht aan 52 landen. Waarom lijkt het dan op eigen bodem niet aan te slaan? Na eerdere pogingen van de AVRO, lijkt ook RTL er niet in te slagen. Wordt ‘The Phone’ te veel dwars gezeten door sterke tegenprogrammering of vindt de Nederlandse kijker het programma gewoon niet leuk genoeg? 
 
Eva Groeneweg, RTV Planner ZenithOptimedia
 


Reacties

Het is gewoon niet leuk helaas...
Kermit de Kikker @ 26-05-2010 14:37 uur
goede colum!!
noona @ 27-05-2010 20:52 uur
Het programma wordt ook een beetje geplaagd door haar eigen tekortkomingen. Ik heb S1 op de Avro even gevolgd. Met name de aflevering in mijn eigen woonplaats (Ehv) leek me boeiend.

Echter, de vragen die de deelnemers moesten oplossen, waren voor mensen woonachtig in de stad tenenkrommend eenvoudig. Terwijl voor kijkers uit de rest van het land de oplossing vaak verre van logisch is.

Gevolg: Slecht acteerwerk om het kunstmatig spannend te houden, gecombineerd met tenenkrommend domme antwoorden. Jammer, het had best potentie.
Twan @ 18-06-2010 15:15 uur