Geert of Yvon?

28-04-2010 (09:54) - Kijkcijfers

Afgelopen weken was er weer veel aandacht voor de publieke omroep. De concept verkiezingsprogramma’s van de verschillende politieke partijen gingen namelijk in op de toekomst van de publieke omroepen. Het CDA en ook de PvdA willen een stevige publieke omroep behouden. De VVD en GroenLinks willen het aantal radio- en televisiezenders inkrimpen. Meneer Wilders van de PVV wil nog verder gaan, namelijk een publieke omroep bestaande uit één tv-zender.

De gehele politiek is het wel redelijk eens dat het aantal echte ‘amusementprogramma’s’ ingedamd zal moeten worden. Maar hopelijk blijft er wel ruimte voor programma’s als “Over mijn lijk”, “Je zal het maar hebben (JZHMH)” en “Jong”. In deze programma’s worden er heftige onderwerpen behandeld die niet snel op de commerciële zenders zullen worden uitgezonden. Het is ‘emo tv’, maar toch op een liefdevolle manier gemaakt, waarbij de gasten en hun problemen echt centraal staan.

Eén van de eerste in deze categorie is het EO-programma “Jong”.  Al vanaf 1996 worden in “Jong” allerhande problemen behandeld. Jaarlijks komen onderwerpen als mishandeling, overgewicht, blindheid, gedwongen prostitutie en ongebruikelijke ziektes aan de orde.  Dit jaar volgt presentator Manuel Venderbos elke zondagavond twee jongeren met een aangrijpend verhaal.

Valerio doet hetzelfde in “JZHMH” maar dan op een iets jeugdigere manier oftewel de BNN-manier. Dus er is ruimte om wat te stangen en te lachen. Dat is in mindere mate mogelijk bij “Over mijn lijk”. Toch probeert Yvon Jaspers bij het volgen van vijf personen die ongeneeslijk ziek zijn, het zo positief mogelijk aan te pakken.

De kijker lijkt de toch zware onderwerpen goed te kunnen waarderen. Zo behaalden “Over mijn lijk”, “JZHMH” en “Jong” respectievelijk een moyenne van 6,3%, 4,4% en 3,0% op de doelgroep 20-49 jaar

Dat Yvon deze week als ‘Aardigste Bekende Nederlandse’ is verkozen komt ook wel terug in de kijkdichtheden van de wat oudere kijkers. Van de doelgroep 50 jaar en ouder kijken er gemiddeld  404.000 personen (gemiddelde kijkdichtheid van 7,2%) naar haar programma, dat omstreeks 22.25 uur begint.De jongere aanpak van Valerio is ook duidelijk terug te zien in de cijfers. “JZHMH” behaald van de drie programma’s de hoogste gemiddelde kijkdichtheid op de doelgroepen 20-34 jaar (4,8%) en 18-25 jaar (3,9%).

Wat niet echt verassend zal zijn is dat de vrouwen uit elke leeftijdsklasse beter kijken naar de programma’s dan de mannen. Het verschil in selectiviteit bij bijvoorbeeld “Jong” op sekse in de doelgroep 20-49 is 161 versus 89. Vrouwen blijken wederom weer socialer betrokken te zijn. Of houden ze gewoon meer van trieste verhalen?

Ook al heb je als kijker niet altijd zin om de vaak zware onderwerpen te gaan bekijken blijkt uit de reacties op de websites van de bovengenoemde programma’s dat heel veel mensen meeleven en ook kracht halen uit de ontroerende verhalen van de hoofdpersonen. Dus het is te hopen dat de politiek inziet dat er genoeg ruimte moet zijn voor dit soort thema’s op de Nederlandse televisie. En met één tv-zender wordt dat misschien wel heel erg moeilijk Geert.

Jurgen Verstegen, Marketing Service Director ZenithOptimedia
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.