Giro 555

25-01-2010 (16:45) - Kijkcijfers

Op 21 januari 2010 stond heel Nederland stil bij de gebeurtenissen in Haïti. Zo presenteerden onder andere de twee best beluisterde dj’s Edwin Everts en Giel Beelen in de ochtendspits voor het eenmalige radiostation Radio 555. Niet alleen Radio 538, 3FM, Radio Veronica, Slam FM, Q-music, en Radio 2 hadden hun beste beentje voortgezet. Heel Nederland was bezig om geld in te zamelen voor Haïti. De scholen, bedrijven en diverse instanties doneerden een mooi bedrag aan GIRO 555.

De drie grote tv- zenders van Nederland hadden bedacht ook samen een grote actie op te zetten. Op Nederland1, RTL4 en SBS6 was er om 20:30 een programma te zien om Haïti te ondersteunen. Als we kijken naar de kijkdichtheden van de drie zenders zien we dat Nederland1 het beste uit de bus komt met een kijkdichtheid van 14,3% (ca.1.900.000 personen) binnen de doelgroep 13 jaar en ouder. RTL4 had Linda de Mol als afgevaardigde gestuurd om de presentatie op zich te nemen voor SBS was dit Beau en voor de Publieke Omroep was dit Jeroen Pauw. Bijna 230.000 personen binnen de doelgroep 20-49 jaar hebben de uitzending gezien op RTL4. SBS blijft achter in de race met een kijkdichtheid van 6% (ca. 185.000 personen) binnen de doelgroep 20-49 jaar, wat niet erg goed is voor het marktaandeel van deze zender. Maar uiteindelijk gaat het niet om de kijkcijfers, maar dat heel Nederland dit zou zien en dan maakt het niet uit op welke zender..

Niet alleen deze drie grote zenders waren aan het inzamelen voor Haïti. Op TMF was er ook een actie te zien, daar kon de kijker sms-en naar 5050 en een boodschap sturen. Diverse artiesten hadden een item beschikbaar gesteld voor de veiling die door de VJ’s van TMF werd geveild. De actie heeft uiteindelijk een bedrag van € 60.000, - opgeleverd. Opvallend is dat door deze actie de vrouwen tussen de 20 en 49 jaar beter keken dan normaal naar TMF. We zien een groei van iets meer dan 135.000 vrouwen binnen deze doelgroep.

In de nacht van vrijdag op zaterdag om 02:00 werd er het Amerikaanse benefietconcert uitgezonden door Nederland 3. De initiatiefnemers George Clooney en Wyclef Jean hadden een indrukwekkend line- up bij elkaar gebracht. Onder andere Madonna, Justin Timberlake, Coldplay (foto), Brad Pitt en oud-president Bill Clinton hebben zich ingezet voor Haïti. Door het late tijdstip heeft Nederland hier niet massaal op afgestemd, slechts 27.000 personen binnen de doelgroep 13 jaar en ouder hebben het event gezien op Nederland 3. Dus veel extra giften zal deze uitzending niet hebben opgeleverd.

De mensen in Haïti hebben het geld nog steeds hard nodig. Er kan nog steeds gestort worden op GIRO 555.

Pieter Hazendonk, RTV-Planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.