Heeft Uri Geller de X-factor?

09-02-2010 (09:54) - Kijkcijfers

Afgelopen vrijdag was het zover. SBS en RTL startten gelijkertijd met een kijkcijferkanon in prime time. SBS6 heeft met een duidelijke promocampagne de derde editie van De Nieuwe Uri Geller onder de aandacht van de kijkers gebracht. Met één van de meest opvallende kandidaten, The Joker, en een aftelcampagne is geprobeerd de concurrentie, lees RTL4, kijkers af te snoepen. RTL4 is op haar beurt gestart met het bewezen kijkcijferkanon The X-factor. Natuurlijk ook aangejaagd met een dikke promotiecampagne.
Uri Geller probeerde met een show van twee uur de kijker aan zicht te binden. Wederom moeten de  kandidaten met hun goocheltrucs en ‘mentalisme’ de jury, bestaande uit  Patty Brard, Rob & Emiel en theaterregisseur Michael van Buuren ervan te overtuigen dat zij een plaats in de volgende ronde verdienen. Deze eerste auditierondes worden gepresenteerd door Tooske Ragas en Beau van Erven Dorens. Bij de liveshows zal Tooske afhaken vanwege haar zwangerschapsverlof. Uri Geller zal tijdens deze liveshows het eindoordeel geven.

X-factor staat er tegenover met een show van anderhalf uur. Met de bekende jury , bestaande uit Gordon, Angela Groothuizen, Stacey Rookhuizen en Eric van Tijn, tegenover zich moeten de kandidaten proberen de auditieronde door te komen. Deze beoordelen de kandidaten niet alleen op kunnen maar natuurlijk ook op uiterlijk.  Vooral een afwijzing op basis van het laatste kan hard aankomen, maar daar zijn Martijn Krabbe en Wendy van Dijk (trouwens net als Tooske ook zwanger) om de kandidaten na hun auditie op te vangen. Het valt natuurlijk niet mee wanneer je afgewezen wordt als je wel kan zingen, maar je de X-factor gewoon niet hebt.

Binnen de meest selectieve doelgroep vrouwen 20 tot 34 jaar heeft X-factor na de eerste uitzending een gemiddelde kijkdicht behaald van 18,4 procent. RTL4 wist tijdens dit programma een marktaandeel te realiseren van maar liefst 40,9 procent (V20-34 jaar). SBS6 moest in diezelfde doelgroep met Uri Geller tevreden zijn met een marktaandeel van 12,5 procent. En een gemiddlede kijkdichtheid van 6,8 procent. Hier valt op dat de hoogste kijkdichtheden van Uri Geller pas gerealiseerd worden in het half uur nadat X-factor is afgelopen. Hierdoor valt de gemiddelde kijkdichtheid duidelijker hoger uit dan wanneer dit laatste half uur niet meegenomen wordt. De Nieuwe Uri Geller wist de hoogste gemiddelde kijkdichtheid te realiseren in de doelgroep boodschappers met kind (8,4% met een selectiviteit van 124).

Ook binnen de algemene doelgroep 13 jaar en ouder weet X-factor de meeste kijkers aan zich te binden. Met een gemiddelde kijkdichtheid van 10,9 procent,  circa 1.489.500 kijkers, wist X-factor De Nieuwe Uri Geller  op grote achterstand te zetten. De Nieuwe Uri Geller wist in deze doelgroep met een gemiddelde kijkdichtheid van 6,8 procent  beduidend minder kijkers te trekken (circa 929.200 kijkers). Afgelopen seizoen had Uri Geller nog het geluk dat X-factor een week later startte. Nu lijkt de keuze van meet af aan al in het voordeel van RTL4 uit te vallen. Dit zou betekenen dat de gemiddelde kijkdichtheid van De Nieuwe Uri Geller nog zelfs een klein procentje zou moeten stijgen om het gemiddelde van afgelopen seizoen te evenaren. Met de Olympische Winterspelen in het vooruitzicht zal dit een lastige opgave worden.

Martijn Poser, RTV planner  ZenithOptimedia
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.