‘Hello’ en ‘Goodbye’ op Schiphol

19-10-2010 (09:13) - Kijkcijfers

Een kus bij aankomst of vertrek, tranen van vreugde of verdriet en een omhelzing van blijdschap of teleurstelling. Op Schiphol is het 24 uur per dag een komen en gaan van mensen. Een ontmoetingsplek voor mensen vanuit de hele wereld en dus bij uitstrek een locatie waar emoties de vrije loop hebben.

In het programma “Hello Goodbye” praat presentator Joris van Linssen met passagiers en met mensen die staan te wachten en probeert op deze manier bijzondere verhalen te achterhalen. Families die na jaren hun verloren zoon weer in de armen sluiten, mensen die emigreren om bij de liefde van hun leven te zijn en hartsvriendinnen die uit elkaar waren gegroeid en na lange tijd worden herenigd. Maar ook, mannen die hun vrouw en kind moeten verlaten, omdat ze geen verblijfsvergunning hebben, vrienden die elkaar jaren niet gaan zien vanwege een wereldreis en vakantieliefdes die na het verblijf in Nederland abrupt worden beëindigd.

De eerste uitzending van “Hello Goodbye” was al in 2005. De gemiddelde kijkdichtheid op de doelgroep 20-49 jaar was toen 2,8%, met en marktaandeel van 7,5%. Op de doelgroep 50 jaar en ouder was de gemiddelde kijkdichtheid 9,3% en was het marktaandeel 18,5%.

De gemiddelde kijkdichtheid op alle doelgroepen is in de loop der jaren toegenomen. Het programma wordt vooral goed bekeken door de doelgroep 50 jaar en ouder, namelijk door 19,9%, wat gelijk staat aan circa 1.101.600 personen. In de doelgroep 20-49 jaar wordt er gemiddeld door circa 491.900 personen gekeken, dit is 7,2%. Vrouwen kijken daarbij iets meer dan mannen, al is het verschil maar 4,4%. Er is een duidelijke terugval in het kijkgedrag van de mannen te zien als er op de andere zenders écht mannenprogrammering te zien is, zoals Champions League op Nederland 3 of een film zoals Indiana Jones op SBS6. 

Op de doelgroep 13-19 jaar behaald “Hello Goodbye” een gemiddelde kijkdichtheid van 1,7% (circa 23.500 personen). Dit is niet geheel verrassend, aangezien Nederland 1 over het algemeen vooral goed door de oudere doelgroepen wordt bekeken. Opmerkelijk is wel dat er het afgelopen jaar maar één herhaling is uitgezonden, die ook goed werd bekeken. In vergelijking met de gewone uitzending, werd het vooral goed bekeken door de doelgroep 13-19 jaar, met namelijk een gemiddelde kijkdichtheid van 1,6%.

Nederland1 was in de maand september de tweede zender van Nederland. De zenders heeft een marktaandeel van 13,8% op de doelgroep 20-49 jaar. Vergeleken met vorig jaar september is dit aandeel echter wel lager, toen was het namelijk 14,9%.

Deze lichte terugval is niet in de cijfers van “Hello Goodbye” terug te vinden. De kijkdichtheden zijn in de loop der jaren alleen maar toegenomen. Dit komt mede omdat het programma in 2005 om 22.30 uur uitgezonden werd en tegenwoordig in prime time.

Kortom Emo tv was, is en blijft blijkbaar populair. Helemaal in Prime time.

Tamara Amatsahip RTV-Planner, ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.