Het Dexperiment

24-11-2009 (00:00) - Kijkcijfers

De Publieke Omroep denkt dat het kijkgedrag naar buitenlandse series de afgelopen jaren sterk is veranderd. De hoogste tijd voor een Dexperiment.

Volgens Hans Schwarz, manager aankoop bij de Publieke Omroep, kijken met name de jongeren steeds vaker naar Amerikaanse TV-series op DVD of het internet. Zo kunnen ze een seizoen snel achter elkaar kijken zonder steeds te moeten wachten op een nieuwe aflevering. Hij dacht: als we een nieuwe serie gaan uitzenden, moeten we dat in een zo kort mogelijke periode snel achter elkaar doen.

De keuze viel uiteindelijke op de Amerikaanse TV-serie “Dexter”. In deze dramatische crimeserie draait het om het dubbelleven van Dexter Morgan, een seriemoordenaar werkzaam voor de Miami Metro Police Department als forensisch onderzoeker. De VPRO begon op 8 november 2009 met het experiment door een dubbele aflevering van Dexter uit te zenden. Vervolgens was elke avond om 23:00 uur een nieuwe aflevering te zien waardoor op 18 november een eind kwam aan het eerste seizoen. Het is de eerste buitenlandse serie die in HD-kwaliteit uitgezonden werd én tien dagen lang terug te kijken was via Uitzending Gemist. De Publieke Omroep heeft immers ook de online rechten van de serie aangekocht. In totaal zijn de uitzendingen online ruim 200.000 maal bekeken.

Hoe is het experiment door de kijker ervaren? Als eerste zien we in de leeftijdscategorieën 20-34 jaar, 20-49 jaar en 35-49 jaar een sterk mannelijk kijkersprofiel. De hoogste kijkdichtheid binnen deze doelgroepen, gemiddeld 2% (39.400 personen), wordt behaald binnen de doelgroep Mannen 35-49 jaar.  Als we kijken naar de drie eerder genoemde algemene leeftijdscategorieën dan heeft de doelgroep 35-49 jaar, met gemiddeld 1,9% (72.900 personen), de hoogste kijkdichtheid. De doelgroep 20-34 jaar heeft met gemiddeld 1,6% (48.300 kijkers) de laagste gemiddelde kijkdichtheid.

Opvallend zijn de resultaten binnen de hogere welstandsklasse AB1. Ook hier zijn het vooral de mannen die kijken. De doelgroep Mannen 35-49 jaar AB1 bereikt met een gemiddelde kijkdichtheid van 2,4% (23.700 kijkers) en een gemiddelde selectiviteit van 156 het hoogste resultaat binnen de leeftijdscategorieën 20-34 jaar, 20-49 jaar en 35-49 jaar. Het hoogste marktaandeel is binnen deze doelgroepen met gemiddeld 10,9% voor de doelgroep Mannen 20-34 jaar AB1.

De uitzending van aflevering 3 op maandag 9 november werd gemiddeld het best bekeken. Hiermee is de maandag niet direct de beste uitzenddag voor een eventueel vervolg, maandag 16 november was namelijk een van de slechts bekeken dagen. Binnen de doelgroep 20-34 jaar waren dit 111.800 (3,7% kijkdichtheid) versus 24.200 kijkers (0,8% kijkdichtheid), binnen de doelgroep 20-49 jaar waren dit 185.200 (2,7% kijkdichtheid) versus 96.000 kijkers (1,4% kijkdichtheid).

In de belangrijkste doelgroepen zien we de kijkdichtheden over het algemeen toch teruglopen, een effect dat we regelmatig terugzien bij veel wekelijkse series. De eerste drie seizoenen van Dexter waren dan ook reeds te zien op het digitale kanaal 13th Street en ook de DVD-boxen van de eerste twee seizoenen zijn al maanden verkrijgbaar. Het is dan ook afwachten of het Dexperiment 2.0 zal volgen.

Patrick Horstman, RTV-planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.