Het Nederlandse polderlandschap uitgelicht

16-02-2011 (09:26) - Kijkcijfers

We hebben het over Jan-Jaap. Is hij in staat om dagelijks het Nederlandse nieuws geheel eigen wijze vertolken tot humoristisch entertainment? We hebben het over Nederland. Zijn er dagelijks genoeg nieuwsfeiten die op een komische manier kunnen worden uitgelicht? Op een enkele PVV’er die door rood licht knalt na gaat het er toch relatief rustig aan toe in ons kleine Kikkerlandje. We zijn geen Amerika, het land van de grote schandalen en milieurampen. We hebben het over Comedy Central en de Nederlandse versie van The Daily Show.

Sinds maandag 31 januari zendt Comedy Central op elke doordeweekse dag om 22:30 uur de Nederlandse editie van The Daily Show uit. In het van origine Amerikaanse format blikt cabaretier Jan Jaap van der Wal met een satirische blik van maandag t/m donderdag terug op het dagelijkse Nederlandse nieuws. Op de vrijdag is er de compilatie-uitzending.

De niet te evenaren John Stewart

Het is overigens niet de eerste keer dat men in Nederland probeert een soortgelijk programma te maken van het Amerikaanse concept waarin John Stewart met dagelijks 2 miljoen kijkers in de VS dagelijks de show steelt en aanzien geniet. Een waar contrast met Nederland, waar het programma nog voordat de eerste uitzending een feit was al op hevige kritiek kon rekenen.

Dat het niet gemakkelijk is een dagelijks satirisch nieuwsprogramma te brengen heeft BNN reeds In 2007 ondervonden. Toen probeerde de jongerenzender met haar ‘De Nieuwste Show’ ook al  een dergelijk programma op de buis te brengen. Destijds kon BNN de verwachtingen niet waarmaken. In april 2008 werd het programma daarom abrupt van de buis afgehaald. Over de gehele periode behaalde het programma gemiddeld 181.800 kijkers op de doelgroep 6 jaar en ouder.

Dé humorzender

Comedy Central, de zender die zich presenteert als dé humorzender van Nederland heeft bij de start aangegeven de Nederlandse versie drie weken de kans te willen geven. Inmiddels zijn zij hier op teruggekomen en meldde onlangs dat zij, inclusief de compilatie-uitzendingen, in totaal 25 afleveringen zullen gaan maken. Of het programma na deze ‘proef periode’ een verdere toekomst is gegund is zullen de kijkcijfers moeten uitwijzen.

Tot nu toe geven de cijfers een wisselvallig beeld. Het programma trekt relatief veel jonge kijkers. De doelgroep 13-19 jaar representeert zich met een gemiddelde kijkdichtheid van 2,1% (29.000 kijkers). De absolute uitschieter in deze doelgroep was de vierde aflevering van donderdag 3 februari. Deze uitzending haalde 4,1% kijkdichtheid wat gelijk staat aan 56.800 kijkers en een marktaandeel van 20,8%. Daar waar het programma het gemiddeld moet doen met een marktaandeel van 10%.

De doelgroep 20-34 jaar heeft een gemiddelde kijkdichtheid van 0,9% (27.000 kijkers). Op de belangrijkste commerciële doelgroep 20-49 jaar behaald het programma een kijkdichtheid van 0,8 (54.700 kijkers). De mannen uit deze doelgroep bekijken het programma beter met een kijkdichtheid van 1,1% (37.900 kijkers).

Tussen Cartman, Malcolm en Homer doet Jan-Jaap het helemaal niet zo slecht.  Als we naar het totaal absoluut cijfer op 6+ kijken zien we een gemiddeld cijfer van 106.000 kijkers per uitzending. Dit is (nog) minder dan de kijkdichtheden van De Nieuwste Show destijds, maar voor de special interest zender Comedy Channel is dit helemaal geen slechte beurt.

Jeff Groot; RTV planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.