Hiep, hiep hiep…. Hoera!

07-09-2011 (09:36) - Kijkcijfers

Van zwart/wit, tot kleur, van breedbeeld tot flatscreen, van full HD tot driedimensionaal… Al jaren, kijken we op alle mogelijke manieren naar televisie. 60 jaar om precies te zijn! En daarom viert de Nederlandse televisie feest. 
 
Terugblik
Om dit jubileum te vieren, zal de Publieke Omroep de komende maanden aandacht besteden aan onvergetelijke, bijzondere, verrassende, geruchtmakende, ontroerende en hilarische tv momenten die bij vele op het netvlies gebrand staan.
Zo staat omroep MAX stil bij bijzondere gebeurtenissen uit de televisiegeschiedenis met “Heb Je Dat Gezien?” Het programma wordt vanaf 7 juni dagelijks uitgezonden om 09.45 uur op Nederland 2. De NOS besteedt aandacht aan 60 jaar Oranje op tv. Tevens zal in september de televisiequiz “Licht Uit, Spot Aan” op de Avro beginnen, wat gepresenteerd zal worden door Jan Smit.
Het Volendamse nachtegaaltje horen we nog regelmatig op de radio, maar we zien hem ook steeds vaker op televisie. Zo presenteerde hij al eerder “Tros Muziekfeest op het Plein”, “Ik Weet Wat Jij Deed” en “Jan Smit; De Zomer Voorbij”. Nu presenteert hij ook ter ere van de 60ste verjaardag van de Nederlandse televisie, het programma “Lang Leve De TV”.
 
Spelletjes en fragmenten
Deze spelshow is vanaf 20 augustus elke zaterdagavond, negen afleveringen lang, te zien op Nederland 1 om 20.25 uur. In “Lang Leve de TV” nemen drie teams van twee bekende Nederlanders het tegen elkaar op in de strijd om wie het meeste weet van de televisie geschiedenis.  De BNN’s bekijken fragmenten van opvallende tv-persoonlijkheden, zingen mee met tv liedjes en bekijken series en bijzondere fragmenten. 
Zo komen onder andere de traan van Maxima, het afleggen van de eed van president Obama, Joram van der Sloot in Peter R. De Vries en de aanslag op 911 voorbij. Daarnaast spelen de BNN’s bekende spelletjes uit oude tv programma’s, zoals de champagnetoren uit “Love Letters” en het zenuwenspiraal uit “De 100.000 Gulden Show”, die voor de gelegenheid ook weer uit de oude doos getoverd zijn.
Kortom een gezellige spelshow, die inmiddels drie keer is uitgezonden en daarbij een gemiddelde kijkdichtheid had van 4,4% op de doelgroep 20-49 jaar. In absolute aantallen zijn dat circa 299.700 personen. Er werd door mannen bijna net zoveel gekeken als door vrouwen (Kdh 4,2% versus 4,6%).  Uiteraard wordt er door de doelgroep 25-54 jaar beter naar deze zender gekeken. Het programma had op deze doelgroep een gemiddelde kijkdichtheid van 5,3%.
 
Geduchte concurrent
Op zich zijn het goede kijkcijfers, maar “Lang Leve de TV” heeft geduchte concurrentie op de zaterdagavond. Bij  RTL4 houden ze namelijk ook wel van wat ouderwetse gezelligheid. “Ik Hou Van Holland” en “De Jongens Tegen De Meisjes” bleken een gouden format te hebben. De strijd waarbij twee teams met bekende Nederlanders het tegen elkaar opnemen met spannende spelletjes bleek een waar kijkcijferkanon te zijn.
“Ik Hou Van Holland” wordt al vanaf maart 2008 uitgezonden en begint dit najaar aan het achtste seizoen. Op de doelgroep 20-49 jaar had het programma een gemiddelde kijkdichtheid van 12,9%, dit betekent dat ongeveer 878.600 personen het programma hebben gezien. De wat oudere doelgroep is duidelijk meer in voor een spelletje. Op de doelgroep 25-54 jaar was de gemiddelde kijkdichtheid 13,7%. 
 
 
Van het programma “De Jongens Tegen de Meisjes” is één seizoen uitgezonden, wat vanaf 21 mei 2011 te zien was op RTL4. De zes uitzendingen hadden een gemiddelde kijkdichtheid van 10,5% op de doelgroep 20-49 jaar. Wat lager is dan “Ik hou van Holland”, maar dus een stuk hoger dan Jan Smit zijn nieuwe show.
 
Ouderwetse spelavond
Nederland houdt duidelijk wel van een ouderwetse spelavond en is daarbij toch vooral op de commerciële zender te vinden. 
Maar als er een verjaarspartijtje op de Publieke Omroep gevierd wordt brengt dat ook de nodige gezelligheid met zich mee.  Zelf zit ik nog steeds te wachten tot de soeplepels uit “Ron’s Honeymoon Quiz” onder het stof vandaan gehaald worden. Maar tot die tijd blazen we elke zaterdag, 60 kaarsjes uit met Lang Leve De TV!
 

Tamara Amatsahip
RTV-planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.