Hij komt, hij komt...

10-11-2009 (09:44) - Kijkcijfers

Aanstaande zaterdag is het zover… Dan komt de Goedheiligman weer naar ons land. Pakketjesboot 12 met daarop de Sint en al zijn Pieten zal 14 november in de haven van Schiedam aanmeren. Vanaf deze dag zal het straatbeeld in Nederland weer roodwit en bontgekleurd worden.

De ‘5 december- commercie’ draait echter nu al op volle toeren: de chocoladeletters en pepernoten liggen al weken in de schappen en ook de speelgoedwinkels hebben hun cadeaucatalogussen al lang netjes bezorgd bij menigeen. 

Op televisie is het de laatste jaren een strijd tussen de verschillende sinterklaasprogramma’s om de kids aan zich te binden. Het Sinterklaasjournaal met Diewertje Blok wordt sinds 2001 door de NPS op de buis gebracht. Daarnaast is de officiële Intocht te aanschouwen op de Publieke Omroep. Vorig jaar keken er zo’n 309.000 kinderen van de leeftijdklasse 6 t/m 12 jaar naar de live registratie en was daarmee het best bekeken kinderprogramma in 2008. Dit jaar verwachten we nog een groter kijkpubkliek.

Maar niet alleen de Publieke Omroep heeft het alleenrecht op Bram van der Vlugt (ook wel bekend als Sinterklaas). De commerciële zenders willen de jonge doelgroep ook met Sint en zijn Pieten vermaken.

Zo heeft Nickelodeon de afgelopen jaren al verschillende sinterklaasinitiatieven genomen met meer geslaagde programma’s als Kleine Klaas en de Ontbijtpiet en minder geslaagde programma’s als Bij Sinterklaas. Dit jaar komt de zender met een productie in samenwerking met Studio 100 (bekend van Huis Anubis, Kabouter Plop en K3): Slot Marsepeinstein.

Jetix (toen nog Fox Kids) introduceerde in november 1999 de Club van Sinterklaas. Na negen seizoenen op de kinderzender uitgezonden te zijn heeft RTL4 dit jaar de serie overgenomen. Jetix zal door de overname van het Amerikaanse Disney geen ‘zwarte pieten’ meer op zijn zender dulden. RTL4 nam de serie graag over, alleen was het vinden van een mooi tijdslot nog een hele puzzel. De zender startte op maandag 2 november om 16.50 uur (herhaling: volgende dag om 16.35 uur) met het nieuwe avontuur.

In 2008 bereikte het Sinterklaasjournaal op Nederland 3 gemiddeld 115.000 kijkertjes uit de doelgroep 6-12 jaar. Nickelodeon’s OntbijtPiet bereikte gemiddeld 51.000 kijkers in de ochtend, maar de herhaling in het avondtijdvak werd door gemiddeld 30..000 kids beter bekeken. De Club van Sinterklaas werd in 2008 het beste in de ochtend bekeken door gemiddeld 113.500 kinderen.

RTL4 komt anno 2009 nog niet aan deze cijfers met de nieuwe reeks van de Club. Gemiddeld weten er zo’n 55.520 kids het programma op de bereikszender te vinden. De herhaling doet het nog een stuk minder goed met een kijkdichtheid van circa 1,6%. RTL4 zorgt er wel voor dat andere oudere doelgroepen nu weer meer kijken naar de avonturen van de Pieten in Spanje.

En dan denk je dat het wel genoeg is met Sinterklaas op televisie, maar… Ook SBS6 mengt zich in de strijd. Gelukkig is het eenmalig. De zender zal de registratie van Het Feest van Sinterklaas in Ahoy uit gaan zenden. Hopelijk gaat de versnippering niet ten koste van de kinderen, want met al die hulpsinten wordt het niet makelijker te begrijpen wie nu de échte goedheiligman is.

Jurgen Verstegen, Marketing Service Director ZenithOptimedia



 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.