Hoe vind ik De Mol?

08-11-2010 (15:42) - Kijkcijfers

Bridget Maasland, onze mega succesvolle A-ster, heeft een nieuwe missie: een vent vinden. Maar hoe ziet de datingwereld er anno 2010 uit? File flirten, speeddaten, parenclubs maar ook de ouderwetse avond in de kroeg. In ‘Hoe Vind Ik Een Vent’ komen ze allemaal voorbij.

Na de series ‘Hoe Word Ik Mama in Amsterdam-Zuid?’ en ‘Hoe Word Ik Gelukkig?’ was het even stil rondom Bridget omdat haar relatie eindigde. Dit struikelblok werd al snel de inspiratie voor een nieuwe reeks uit de ‘Hoe Word Ik…’-series. RTL5 gaf haar het timeslot na het immens populaire ‘Oh Oh Cherso’, een overdonderend kijkcijfersucces. Heeft deze ideale positie ook gezorgd voor kijkcijfers die passen bij een A-ster van formaat?

Daar kunnen we een kort en duidelijk antwoord op geven; ja. Na vijf uitzendingen kunnen we “Hoe Vind Ik Een Vent?” uitroepen tot best bekeken “Hoe Word Ik…”-serie. Binnen de zenderdoelgroep 20-34 jaar kijken er gemiddeld 304.000 personen (10,2% kijkdichtheid) waarvan 38% man en 62% vrouw. Bridget weet de kijker goed vast te houden. De eerste en best bekeken uitzending werd namelijk door gemiddeld 328.000 personen (11% kijkdichtheid) bekeken. Dit succes zal mede veroorzaakt zijn door “Oh Oh Cherso”. Dit programma werd binnen diezelfde doelgroep door gemiddeld 565.000 personen (18,8% kijkdichtheid) bekeken. Het doorkijkeffect naar het programma van Bridget is bijna 54%.
   
Opvallend zijn de verschillen als we de gemiddelde kijkcijfers van het eerste en tweede deel naast elkaar zetten. Het eerste deel scoort gemiddeld 364.000 kijkers (12,1% kijkdichtheid) versus 245.000 kijkers (8,2% kijkdichtheid) voor het tweede deel. Dit verschil van bijna 33% is te verklaren door het tijdstip. Deel twee start rond 22:30 uur en als we naar het marktaandeel kijken dan zien we dat een deel van de doelgroep 20-34 jaar de televisie heeft uitgezet. Het marktaandeel daalt namelijk slechts met 21%.

Als we kijken naar de gemiddelde selectiviteit dan past het programma perfect binnen de zenderdoelgroep van RTL5. Met een gemiddelde selectiviteit van 205 binnen de doelgroep 20-34 jaar verslaat ze zelfs de score van “Oh Oh Cherso”. Met name de doelgroep Vrouwen 20-34 AB1 heeft behoefte aan een vent, de gemiddelde selectiviteit binnen deze doelgroep komt uit op 282. Op 9 november wordt Bridget 36 jaar, hiermee valt ze binnen de doelgroep 35-49 jaar. Deze doelgroep lijkt met een gemiddelde selectiviteit van 90 minder behoefte te hebben aan een nieuwe partner.

Veel mensen vinden Bridget nog steeds een ijskoningin. Toch is zij ook de grote kracht achter haar stichting Dutchy Puppy. De opbrengst van haar Playboy shoot in 2006 ging zelfs volledig naar dit goede doel. Dat haar hart niet van steen is bleek ook toen ze nog voor de start van haar nieuwe serie volop in het nieuws was. Tijdens de opnames van haar eigen serie ging ze voor Veronica met Johnny de Mol naar Suriname. Naderhand sloeg de vonk over toen de twee uit eten gingen.

Hiermee zouden we zomaar eens het antwoord op de vraag “Hoe Vind Ik Een Vent?” gevonden kunnen hebben. In 2006 presenteerde Froukje de Both een soortgelijk programma waarin ze op zoek ging naar een nieuwe vriend. Tijdens de opnames viel ze echter voor de charmes van een vent die helemaal niet meedeed aan het programma. Mocht je dus weinig succes hebben met daten kun je altijd nog een format aan RTL proberen te verkopen…

Patrick Horstman, RTV-planner ZenithOptimedia
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.