‘Holland in da Hood’

13-09-2011 (07:42) - Kijkcijfers

Nederland is weer een realitysoap rijker. Vanaf afgelopen donderdag is RTL5 gestart met de hiphop reality soap ‘Holland in da Hood’. Na de succesvolle reeks van ‘Oh Oh Cherso’ en ‘Echte Meisjes in de Jungle’ is het nu de beurt aan de rappers uit de lage landen.

G-Low, Kinkelkid, MCBiggah, Jimsky, Dymanite, P2, Lee-Yo en Otie proberen onder leiding van Willie Wartaal een auditie bij een grote platenbaas in Los Angeles af te dwingen. Zover niets aan de hand zou je zeggen. Totdat de eerste beelden op het scherm verschenen… Na het kijkcijferkanon ‘Expeditie Robinson 2011’, schakelde mijn (Facebook) vrienden ogenschijnlijk massaal over naar ‘Holland in da Hood’. De show was nog geen tien minuten bezig of daar kwamen de eerste reacties op Facebook al binnen. Binnen no-time liep mijn mailbox vol met reacties en quotes uit de show. MCBiggah: ‘Sorry voor alle hamburger!’ Ja hoor, RTL5 heeft vast weer een hit te pakken. Er wordt in ieder geval al genoeg over gepraat (“Oh oh Cherso-flashback).

Na het emotionele afscheid van vrienden en familie zijn de toekomstige rappers vertrokken naar LA om hun intrek in hun “crib” in da hood te nemen. Dat MCBiggah na een overmatige Cola inname nog even subtiel en onwetend het hek van de buren bewaterde maakte de entree in hun nieuwe buurt gelijk al een niet al te beste. De toon is gezet. En wanneer je een huis in de hood betrekt kun je dan wat luxe verwachten? De programmamakers vinden van niet. De hood is de hood. Het zien van een vieze badkamer en een lege koelkast werd een van de rappers gelijk te veel. Huilende zakte hij ineen op zijn stapelbedje. Hilarisch! Een rapleven in de het echte Amerika en zonder de veilige thuishaven is immers toch anders…

Kijkend naar de kijkcijfers van deze eerste aflevering is de invloed van Expeditie Robinson aardig waarneembaar. Halverwege het programma lopen de gemiddelde  kijkcijfers op elke doelgroep gemiddeld met zo’n één procent terug. Zo ook voor de doelgroep mannen 20 tot 34 jaar. Deze doelgroep heeft deze realitysoap wel het beste weten te vinden. Met een gemiddelde kijkdichtheid van 10,5% en een selectiviteit van 257 hebben 159.000 mannen tussen de 20 en 34 een prima avond beleeft. Ook de doelgroep 13 tot 19 jaar boekte met 7,2% kijkdichtheid en een marktaandeel van 27% een prima resultaat. Aanstaande donderdag is het echter Europa League voetbal avond op het broertje RTL7. Dit zal ongetwijfeld invloed hebben op de mannelijke doelgroep 20 to 34, maar biedt ook een kans op andere doelgroepen.

Met een moyenne van 4,1% kijkdichtheid op de doelgroep 13+ heeft RTL een mooi doorkijkeffect op de donderdagavond gerealiseerd. Afwachten is of en hoe Nederland de ‘polderrappers’ gaat omarmen, maar er kan zo maar nog wat groei inzitten.

Look out here they come!

Martijn Poser, ZenithOptimedia 
 


Reacties

leuk programma
in het begin dacht ik dat het acteurs waren
dat er nog zo'n mensen bestaan :D
NVT @ 16-09-2011 01:41 uur