Holland’s Got Talent vs Popstars

27-07-2010 (09:43) - Kijkcijfers

Na de ijsoorlog en de Michael Jackson-oorlog bevinden we ons momenteel middenin de talentenoorlog. RTL heeft ‘Holland’s Got Talent’ van SBS overgenomen en SBS komt vijf maanden na de finale van ‘Popstars’ alweer met een nieuw seizoen van dezelfde talentenshow. 

Voorafgaand aan de start van zowel “Popstars” als “Holland’s Got Talent” op vrijdag 9 juli 2010 hebben beide exploitanten hard gewerkt aan een promotionele mediarel. SBS beweerde dat RTL haar voorbeeld om een grote vrijdagavondshow in de zomer te laten starten had nageaapt, RTL beweerde het tegenovergestelde. Uiteindelijk is niet bekend wie zich in de kaart heeft laten kijken. Uitgelekte emails lieten zien dat SBS actief zocht naar hilarische kandidaten om de audities van de nodige humor te voorzien. Na talloze persberichten kijken we naar een tussenstand.

Na drie uitzendingen komt “Holland’s Got Talent” met gemiddeld 577.000 kijkers (8,4% kijkdichtheid) op de doelgroep 20-49 jaar als winnaar uit de bus. “Popstars” moet het doen met gemiddeld 537.000 kijkers (7,8% kijkdichtheid), een verschil van bijna 7%. Als we kijken naar de doelgroep 13+ dan zien we een groter verschil. “Holland’s Got Talent” scoort daar met gemiddeld 1.107.000 kijkers (8,1% kijkdichtheid) bijna 20% meer dan de 894.000 kijkers (6,5% kijkdichtheid) van “Popstars”.

Van 20:25 tot 22:00 uur strijden beide zenders met elkaar, na 22:00 uur stijgen de kijkcijfers van “Popstars” flink. Als we alleen kijken naar het tijdvak 20:25-22:00 uur zien we “Holland’s Got Talent” nog duidelijker voorop lopen. Op de doelgroep 20-49 jaar is er dan een verschil van 20%, op de doelgroep 13+ is dit dan zelfs 36%. Ook SBS6 ziet dat “Popstars” na 22:00 uur het gemiddelde kijkcijfer duidelijk laat stijgen. Hierdoor liep de volledig vooraf gemonteerde auditieaflevering van 23 juli “onverwacht” liefst 24 minuten uit.

Om de kijker voor zich te winnen experimenteren beide zenders met de inzet van de reclameblokken. Tijdens de eerste uitzending van "Holland's Got Talent" was de eerste break pas na 37 minuten te zien, bij "Popstars" was dit zelfs pas na 45 minuten het geval. In het anderhalf uur durende “Holland’s Got Talent” zit gemiddeld slechts 11 minuten reclame, bij het ruim twee uur durende “Popstars” zijn dit gemiddeld 20 minuten. Met een maximum toegestane 12 minuten reclame per uur laten beide zenders adverteerderbudgetten varen voor hoge kijkcijfers.

Als we beide programma’s vergelijken met voorgaande edities dan zien we RTL ook als winnaar. De vorige editie van “Popstars” behaalde gemiddeld 795.000 kijkers (11,6% kijkdichtheid) op de doelgroep 20-49 jaar, een daling van ruim 32% t.o.v. de gemiddeld 537.000 kijkers (7,8% kijkdichtheid) nu. Wanneer we diezelfde vergelijking maken voor “Holland’s Got Talent” zien we een heel ander beeld. Bij SBS6 behaalde “Holland’s Got Talent” in 2009 gemiddeld 427.000 kijkers (6,2% kijkdichtheid), bij RTL zijn dit er nu gemiddeld 577.000 kijkers (8,4% kijkdichtheid). Een stijging van 35%. Hieruit blijkt dat een start in de zomer niet automatisch resulteert in lagere kijkdichtheden.

De komende maanden zullen beide exploitanten verschillende tactieken inzetten in het gevecht om de kijker. SBS zal na “Popstars” misschien nogmaals een “Mystery Popstar” programma van liefst tien minuten inschakelen om zo, vanwege de instroom van “Hart van Nederland”-kijkers, te kunnen spreken over ruim een miljoen kijkers. Ook RTL zal nog regelmatig persberichten uitsturen om de promotie te optimaliseren. 

SBS heeft de commercials van Neerlands bekendste casino niet bestudeerd en zet al haar fiches in op het acht maanden durende “Popstars”. RTL spreid haar winkansen wél en komt na “Holland’s Got Talent” met respectievelijk “The Voice Of Holland” en een nieuw seizoen van “X-Factor”. De vrijdagavond is daarmee de komende maanden gevuld met talent van de meest uiteenlopende niveaus.

Mocht je zelf meegedaan hebben aan de audities en niet tevreden zijn over het commentaar, werk dan alvast aan speltip 11: Oefen je pokerface…

Patrick Horstman, RTV-planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.