It’s a Wicked World

01-12-2009 (11:06) - Kijkcijfers

Je zult maar een moeder hebben die zich overal mee bemoeit en zelf niet kunnen slagen in de liefde. Floor, gespeeld door Georgina Verbaan, vertegenwoordigt de typische Viva-lezeres. De werkende, zelfbewuste jonge vrouw, bezig met haar carrière, relaties, feestjes, vriendinnen en noem zo maar op. De serie ‘Floor Faber’ is gebaseerd op de gelijknamige column in de Viva. Deze rubriek bestaat al veertien jaar en is erg populair, vandaar dat besloten is om een tv-serie te lanceren en daarnaast ook nog een boek.

‘Floor Faber’ draait om de licht neurotische Floor, ze is 27 jaar en woont samen met haar katje in Amsterdam. Floor heeft nog steeds geen vaste relatie, rommelt een beetje aan, heeft geen ambitie en haar leven ziet er tegenovergesteld uit ten opzichte van haar zus Gina. Gina runt namelijk een cateringbedrijf en is verloofd met de ideale man.

Met haar ‘gay best friend’ drinkt Floor regelmatig wijntjes en met Menno deelt ze af en toe de lakens. Menno, gespeeld door Daniël Boissevain, bekend van de serie ‘Gooische Vrouwen’, speelt een aantrekkelijke schilder die Floors hart steelt. Maar of ze daar gelukkig van moet worden?

De serie is wekelijks te zien op de dinsdagavond op NET5, een half uurtje totaal vanaf 20:30 uur. Reacties van kijkers zijn vooral dat 30 minuten wel erg kort is voor een aflevering. Floor Faber is dus kort, maar krachtig.

Er zijn nu vijf afleveringen geweest en in de doelgroep vrouwen 20-34 jaar is de serie het meest populair. Maar liefst gemiddeld 8,3% van deze doelgroep heeft naar de serie gekeken. Dat zijn ongeveer 127.000 vrouwen in de leeftijd 20-34 jaar. In de doelgroep mannen 20-34 jaar is de serie gemiddeld bekeken door 3,6%, ongeveer 53.000 mannen. Er kijken dus best wat mannen met hun vrouw mee naar het programma.

Ook al laat ‘Floor Faber’ goede kijkdichtheden zien, deze zijn niet meer op het niveau van de vrouwelijke programmering op NET5 zoals we deze voorheen kenden. De marktaandelen van NET5 zijn namelijk helaas niet meer zo goed vergeleken met een aantal jaren geleden.

Wanneer we kijken naar het tijdvak 18:00-24:00 uur, zien we een flinke verschuiving ten opzichte van 2007. Het marktaandeel in de doelgroep Vrouwen 20-34 jaar is bijvoorbeeld in oktober 2007 gedaald van 11,1% naar 10,3% in 2008 en zelfs naar 9,4% in 2009. Dit zijn verontrustende cijfers. De daling in marktaandelen ten opzichte van 2007 en 2008 is overigens terug te zien in alle maanden dit jaar.

Wie weet brengt SBS komend jaar weer een geweldig nieuw vrouwenprogramma of serie op NET5, aangekocht of zelf geproduceerd, waarmee ze de marktaandelen weer in een stijgende lijn weet te brengen.

Wendy van Dijk, RTV-planner ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.