Jeugdsentiment ten top

20-09-2011 (10:06) - Kijkcijfers

Vele dertigers zaten in 1991 en 1992 samen met hun familie op de bank met spanning naar ‘De sleutels van Fort Boyard’ te kijken. Sinds 5 september zendt de AVRO een ‘trip down memory lane’ uit op de maandagavond om 20.30 uur op Nederland 3. De titel van het programma anno 2011 is kort en krachtig ‘Fort Boyard’ en het format is enigszins aangepast.   

Het spel draait nog steeds om het winnen van sleutels door diverse opdrachten uit te voeren. Die opdrachten verschillen steeds van discipline. De ene keer draait het om uithoudingsvermogen, een andere keer om brute kracht of puur intelligentie. Met die sleutels wordt het finale spel gespeeld, waar de kandidaten zoveel mogelijk goud moeten verzamelen, voordat het hek dicht valt en de tijgers worden losgelaten. De kandidaten waren in de jaren ’90 gewone Nederlanders, nu wordt het spel gespeeld met een aantal teams van BN-ers. De presentatie is uiteraard in andere handen en wel in die van Art Rooijakkers en Gerard Ekdom.  Passe-Partout en Horloge zijn echter nog als van ouds van de partij, maar de oude wijze man in de toren, Fouras, is met pensioen gegaan.    

De eerste aflevering op 5 september was een succes. Op de doelgroep 20-49 jaar was “Fort Boyard” het 3e best bekeken programma van die dag met een kijkdichtheid van 9,5%. Enkel “GTST” en het “Weer” op RTL4 waren beter bekeken door deze doelgroep. Ook de prestaties op de doelgroep 6+ zijn goed te noemen, met 7,2% kijkdichtheid haalde de uitzending een 8e positie. 

Zoals wel vaker het geval is zijn de prestaties van de tweede aflevering wat lager uitgevallen. De nieuwsgierigheid is bevredigd en een groep haakt af. In het geval van “Fort Boyard” is het verlies binnen 20-49 jaar niet drastisch te noemen, van een 3e plaats naar een 5e met een kijkdichtheid van 8,0%. De doelgroep 6+ laat wel een grotere terugval zien, met 5,9% staat de tweede uitzending op een 16e positie.   

Al met al geen slechte zet van de AVRO en Nederland 3 om deze golden oldie weer nieuw leven in te blazen. Voor de zomer lag het prime time marktaandeel van Nederland 3 op maandag op 8,0% (doelgroep 20-49 jaar). Met de twee afleveringen Fort Boyard is dit gestegen naar 13,9%. Of Fort Boyard de sleutel van succes blijft is nog even afwachten. De reacties online van de kijkers zijn namelijk zowel positief als “Leuk om weer terug te zien” en “Goed concept”, als kritisch “Minder spannend”, “Vervelende voice-over”, “Te makkelijke opdrachten” en “Mis de oude man met die baard”. Maar of dit redenen zijn om niet meer te kijken, moet de toekomst uitwijzen.    

Natasja Looijenstein, RTV-planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.