Kijkcijfers hebben geen geheim
24-02-2011 (09:29) - Kijkcijfers
‘Als niemand zijn nek uitsteekt gebeurt er niets’. Deze uitspraak deed Linda de Mol afgelopen week in DWDD over een verklaring waarom ze wilde starten met haar nieuwe comedy ‘Iedereen is gek op Jack’. Deze opmerking is voor Net5 ook erg van toepassing. Deze zender stak zijn nek uit en durfde het aan om op één van de meest competitieve tijdvakken (tegenover onder andere de programma’s DWDD, RTL Nieuws en GTST) een nieuw programma te lanceren: Secret Story.
In plaats van een beetje krediet of steun viel de Nederlandse mediapers er weer massaal over. Al na een paar afleveringen werd er al over een flop gesproken. Maar is dat eigenlijk wel correct?
Na Big Brother, De Bus, De Bar (herinnert u zich die nog? vast niet) en de Gouden Kooi is Nederland weer een reallife soapserie rijker. Deze laatstgenoemde serie eindigde in mei 2008 en was daarmee het laatste ‘voyeursprogramma’ op de Nederlandse televisie. Na een stroeve start werd De Gouden Kooi tegen het einde van de reeks toch erg populair. Menigeen had het over “wat een meuk”, maar keek toch stiekem naar de verbale en non-verbale opstootjes in de villa. De halve en finale behaalde respectievelijk circa 1,2 en 1,6 miljoen kijkers.
Misschien is Secret Story eenzelfde lot beschoren. Het kijkerspubliek moet nog wennen aan de karakters, want dat zijn er nogal wat. Er zitten nog steeds 14 bewoners in het etalagegebouw in Portugal. Als er straks wat meer eliminatierondes zijn geweest, zal de kijker zijn favoriete personage hebben en zullen de nieuwe Bartjes, Ruudjes en Jobs kunnen opstaan.
Het kijkersaantal van Secret Story was na een week (week 7) circa gemiddeld 191.000 kijkers (20-49 jaar). Maar als er gekeken wordt naar de kijkcijfers van de vrouwelijke doelgroepen dan zien de cijfers er beter uit. De kijkdichtheid voor de doelgroep vrouwen van 20-34 jaar en vrouwen 20-49 jaar waren respectievelijk 5.1% en 4,0%. En dat is toch de doelgroep waar dé vrouwenzender van Nederland zich op focust. De kijkdichtheden zijn redelijk stabiel, maar in de tweede week zijn ze wel gedaald naar gemiddelden van 3,5% en 2,5%. Dus er is nog wel werk aan de winkel.
Opvallend dat op de donderdag de mannen van 20-34 jaar na een avondje voetbal volop inschakelden voor de herhaling. Met een kijkdichtheid van 2,3% lag dit behoorlijk hoger dan het gemiddelde. Waarschijnlijk moest het kijken naar de bezwete voetballers van Ajax en PSV toch even gecompenseerd worden door een dosis blond en borsten. Met Aafke, Joanna en Monique in het huis is daar in ieder geval genoeg van te zien…
Maar daar draait het toch niet om. Het gaat om de geheimen. Door het element ‘De Stem’ kan de redactie het spel nog van buiten af beïnvloeden. Zo kunnen de programmamakers grondig kijken naar de schakelanalyses en per minuut kijken wanneer het beste gekeken wordt en waneer de kijkers afhaken. Daar is vaak geen peil op te trekken. Zo is dinsdag en woensdag te zien dat het tweede gedeelte van het programma het best bekeken werd door de vrouwen van 20-34 jaar en er daarna overgeschakeld wordt naar GTST. Maar afgelopen maandag was juist weer het eerste gedeelte het best bekeken. Of dit deels ligt aan de verhaallijnen of de deelnemers is dan maar de vraag.
Het beïnvloeden wordt niet alleen door De Stem in het huis gedaan maar het gebeurt ook op andere vlakken. Door de enorme opkomst van het internet en de ‘social networks’ zijn er al behoorlijk wat geheimen verklaard. Op ForumFok staan er al een paar opgesomd. Het kan mooi gebruikt worden om door ‘rumor around the brand’ meer kijkers te lokken. Dus van Trending Topic op Twitter kan Secret Story ook weer een trending tropic bij het koffieapparaat worden.
Maar dan moet Secret Story wel een kans krijgen. En daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen.
Jurgen Verstegen, Marketing Service Director ZenithOptimedia