Meer Nickelodeon

04-05-2011 (09:33) - Kijkcijfers

De resultaten van de Nederlandse muziekzender TMF vielen de laatste jaren tegen. Dat had alles aan met de veranderingen op de muziek/ videoclip markt te maken. Met dank aan Youtube.

MTV Nederland heeft daarom het besluit genomen om van TMF een digitale zender te maken. Met het wegvallen van het ‘analoge’ TMF heeft MTV Networks zijn zenders anders ingedeeld. Comedy Central schoof door naar het net dat voorheen door TMF werd ingenomen. En er waren belangrijke wijzigingen voor Nickelodeon. De kinderzender uit de stal van MTV Networks presteert heel goed binnen de doelgroep 6-12 jaar. Daarom is er besloten om deze zender uit te breiden. Waar voorheen Nickelodeon tot 20:00 uur uitzond en het stokje overdroeg aan Comedy Central zendt Nickelodeon nu de gehele 24 uur uit. 

Saved by the Bell
Sinds 14 februari zendt het reguliere Nickelodeon tot 21:00 uit waarna de Teen Nick programmering wordt ingezet met vooral ‘live action’ programmering. Programmering dat vooral gericht is op, U raadt het al, tieners. I-Carly True Jackson en een gouwe ouwe: Saved By The Bell zijn programma’s die worden uitgezonden in dit tijdvak. Er is gekozen voor ‘live action’ aangezien dit door de oudere Nickelodeon doelgroep (bovenkant 6-12) en tieners het best bekeken wordt. En wie weet schakelen er ook nog wat oudere kijkers in die met nostalgie kijken naar de avonturen van Zack, Kelly, Jessie en Screech….

Zeer selectief
Nu tweeënhalve maand later is te zien dat het tijdvak 18:00 – 21:00 uur op Nickelodeon zeer selectief is op de doelgroep 10-19 jaar met een selectiviteitindex van gemiddeld 530 (berekend over de start van de uitbreiding van het tijdvak). De kijkdichtheden van deze programma’s zijn niet overdonderend en ze zijn lager dan de kijkdichtheden van de programma’s in het tijdvak 15:00- 18:00 uur.

De series Het Huis Anubis (live action) en Spongebob worden goed bekeken door zowel de 6-12 als de tiener doelgroep. Het marktaandeel op de 10-19 jaar doelgroep is in het avondtijdvak 7%. Dit is niet beter dan het 15:00- 18:00 tijdvak (14.5%). Dit is te verklaren doordat er ’s avonds veel ‘zwaardere’ programmering tegenover staat zoals GTST en Champions League- en Eredivisie voetbal dat met marktaandelen van 20%+ en zelfs 40%+ de meeste kijkers in deze doelgroep trekt. Grote directe concurrenten zijn Spangas en Het Jeugdjournaal op de Publieke Omroep.

Programma’s zoals Oh Oh Tirol en Ik Hou van Holland realiseren in het latere tijdvak zelfs marktaandelen van gemiddeld 44.5% en 41.9% met als hoogste kijkdichtheden van respectievelijk 11% en 12% op de tienerdoelgroep.

Qua selectiviteit kunnen al de genoemde programma’s niet op tegen Teen Nick, maar dat is niet heel verwonderlijk aangezien het kijkpubliek veel breder is op de grote zenders. In het nachttijdvak zien we hogere marktaandelen van Teen Nick, maar dat geeft een vertekent beeld aangezien weinig mensen binnen de doelgroep nog TV kijken in dit tijdvak. Als we kijken naar de verdeling tussen jongens meisjes binnen de 10-19 jaar doelgroep zien we dat deze nagenoeg gelijk is, maar toch iets mannelijker is. Een opvallend gegeven aangezien het programma I-Carly een mannelijker kijkerprofiel heeft. En deze serie is toch echt te bestempelen als een typisch meisjes programma. 

Aanbod
We kunnen in ieder geval concluderen dat Teen Nick nog niet heeft gebracht wat Nickelodeon bij de doelgroep 6-12 heeft gerealiseerd. Uiteraard mogen we dit ook niet verwachten van Teen Nick aangezien het concurrentieveld moordend is in dit tijdvak en bij deze doelgroep. Maar door de toevoeging van Teen Nick en het op 4 april gestarte Kindernet (voor de allerkleinsten) heeft MTV Networks een zeer mooi aanbod aan programma’s om kids van alle leeftijden te bereiken.

Anthony Hadley, Senior RTV Planner ZenithOptimedia

 


Reacties

heel mooi
dorinda @ 17-11-2011 14:45 uur
cool man
alles flex
verekte kut
6666 @ 17-11-2011 14:46 uur