Misdaadavond op Veronica

27-01-2011 (09:31) - Kijkcijfers

Dit jaar moet het jaar van SBS worden waarin de tegenvallende kijkcijfers van 2010 vergeten moeten gaan worden. SBS komt met nieuwe programmering die de kijker weer terug moeten halen naar de drie zenders van SBS. Met of zonder John de Mol. Hawaii Five-O op Veronica is zo’n nieuwe serie die de marktaandelen zou moeten opkrikken.

De serie is een remake van de Amerikaanse serie die in de jaren `70 mateloos populair was. Vooral de jonge veertigers zullen zich deze serie nog wel herinneren. Twaalf seizoenen lang heeft deze misdaadserie het volgehouden. Het is nu aan de makers van de nieuwe versie om er na dertig jaar net zo’n succes van te maken als weleer.

In Amerika is de ‘verse’ serie vorig jaar september gestart op CBS en er zijn nu al meer nieuwe afleveringen besteld. In Nederland is Hawaii Five-O op maandag 17 januari om 20.30 uur bij Veronica van start gegaan. Direct erna heeft Veronica het tweede seizoen van NCIS: Los Angeles geprogrammeerd. De misdaadliefhebbers kunnen dus lekker blijven doorkijken. Degenen die de maandaguitzending van Hawaii Five-O hebben gemist, kunnen voor de herhaling op woensdagavond bij Veronica terecht.

Kijkend naar de kijkcijfers is het niet verwonderlijk dat de kijkers van de originele serie uit de jaren `70 afstemmen op Veronica. Al is het maar uit nostalgie en nieuwsgierigheid…

De doelgroep 35-49 jaar weet de eerste aflevering als beste te vinden. Binnen de doelgroep zijn de mannen wat beter vertegenwoordigd dan de vrouwen. Al is het verschil niet erg groot. 6,4 procent kijkdichtheid voor de mannen met een selectiviteit van 158. Waar de vrouwen met een kijkdichtheid van 5,5 procent (selectiviteit 135) de serie ook goed bekeken. Over het geheel is het marktaandeel voor Veronica zo’n 12 procent. De eerste herhaling op woensdag behaalde met een gemiddelde kijkdichtheid van 2,8 procent ook nog een redelijk resultaat.

NCIS Los Angeles profiteert niet voor 100% van het doorkijkeffect. De serie is wat minder bekeken met een hoogste kijkdichtheid van 4,1 procent. Deze serie wordt wel weer iets beter bekeken door de vrouwelijke doelgroep. Ladies still Love Cool James!

Waar NCIS: LA betere kijkdichtheden laat zien dan de eerste aflevering, moet Hawaii Five-O de tweede week wat inleveren. De kijkdichtheden blijven op de doelgroep 35-49 jaar (zowel mannen als vrouwen) zo’n één procent achter ten opzichte van de eerste aflevering. Het marktaandeel daalt naar tien procent.

Voor Veronica is het niet te hopen dat er nu al een daling is ingezet. NCIS: LA is een serie die zich al min of meer bewezen heeft en zal stabiele kijkcijfers gaan laten zien. Van Hawaii Five-O wordt toch redelijk wat verwacht, maar we kunnen na twee weken al wel stellen dat de serie niet net zo’n hit wordt als in de Verenigde Staten. Daar is Veronica de zender ook niet voor. Bovendien heeft RTL4 op maandag ook haar misdaadavond met CSI en de herhalingen van Bones, is toch misdadig lastig. 

Martijn Poser, Senior RTV planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.