Modern Family

12-01-2011 (14:33) - Kijkcijfers

Als je de naam Jay Pritchett hoort gaan er waarschijnlijk geen bellen rinkelen, maar wordt er gevraagd of je Al Bundy kent dan weet iedereen zich deze tv icoon voor de geest te halen. Al Bundy met zijn vrouw Peggy, dochter Kelly en zoon Bud vormden jarenlang de karakters uit de hit comedyserie ‘Married…with Children’. Zelfs vandaag de dag wordt tv kijkend Nederland regelmatig nog getrakteerd met herhalingen van deze familie van mislukkingen.

Inmiddels heeft Al Bundy een andere identiteit aangenomen in de persoon van Jay Pritchett en heeft hij Peggy ingeruild voor een mooie jongere Colombiaanse schone met de naam Gloria Delgado. Zijn kinderen Kelly en Bud hebben plaatsgemaakt voor een nieuwe dochter en zoon (resp. Claire en Mitchell). Daarnaast heeft hij er ook een nieuwe zoon bij genaamd Manny, welke afkomstig is uit een eerder huwelijk van zijn Colombiaanse vrouw. Zijn oudste zoon en dochter hebben zelf ook een gezin. Claire is de vrouw van Phill en moeder van Haley, Alex en Luke. Mitchell heeft samen met zijn flamboyante partner Cameron dochtertje Lily geadopteerd. Kortom Al Bundy heeft ‘Married…with Children’ ingeruild voor een nieuwe serie, ‘Modern Family’. De drie bijzondere gezinnen uit één familie geven ons een hilarisch kijkje in de keuken van moderne Amerikaanse familie. De serie is vorig jaar met Emmy Award nominaties overladen, waarvan zij er drie hebben weten te verzilveren, waaronder de Award voor beste comedy.

Samen met ‘Glee’ vormt de serie ‘Modern Family’ sinds dit najaar de vaste dinsdagavond van RTL5. ‘Modern Family’ kende met name op de doelgroep 20-34 jaar een mooie start met een gemiddelde kijkdichtheid van 4,6% (circa 138.000 personen) over de maand oktober. Echter in november heeft de dinsdagavond van RTL5 en hiermee ook de serie ‘Modern Family’ met een behoorlijke dip te maken gehad. Zo liep het marktaandeel van de serie op de doelgroep 20-34 jaar in november terug van 11,8% naar 6,4%. Met name Nederland 3 (Champions League voetbal) en Veronica (Beat de Mol & Waar is de Mol) zijn hier verantwoordelijk voor geweest. Nu het Champions League voetbal even stil ligt en Johnny de Mol van een rustperiode geniet zien wij langzaam het marktaandeel van de serie in december en januari weer toenemen, resp. 8,2% en 10,1% (doelgroep 20-34 jaar).

Wat opvalt is dat ‘Modern Family’ betere resultaten laat zien binnen de hogere welstandsklasse ten opzichte van de gehele bevolkingsgroep binnen dezelfde leeftijdscategorie. Zo realiseert de serie tot nu toe een totale gemiddelde kijkdichtheid van 4,1% (circa 70.000 personen) op de doelgroep 20-34 jaar AB1 tegenover 3,4% (circa 102.000 personen) op de doelgroep 20-34 jaar. Dit is een verschil van ruim 20%. Deze vergelijking kan ook worden opgemaakt voor bijvoorbeeld de leeftijdsklassen 35-49 jaar en 20-49 jaar.

Na het aankopen van de series ‘Glee’ en ‘Modern Family’ riep RTL5 programmadirecteur Remko van Westerlo dat de dinsdagavond van RTL5 vleugels zou krijgen. Dit is zeker niet het geval. Al met al heeft RTL5 juist een zwaar jaar achter de rug en te maken met een teruglopend marktaandeel. In de kerndoelgroep (20-34 jaar) van de zender realiseerde RTL5 in 2009 over het gehele tijdvak nog een marktaandeel van 7,3% ten opzichte van 6,6% in 2010.

Feit is wel dat RTL5 met ‘Glee’ en ‘Modern Family’ op de dinsdag een kwalitatieve en onderscheidende avond heeft neergezet. Onlangs complimenteerde ook de VARA de tv zender met de positieve ontwikkeling qua programma aanbod. Zij zien RTL5 zelfs als één van de beste commerciële tv zenders van Nederland door kwalitatieve programma’s als ‘So You Think You Can Dance’, ‘Expeditie Robinson’, ‘How I Met Your Mother’, ‘Glee’ en ‘Modern Family’. Nu is het voor RTL5 te hopen dat ook het Nederlandse publiek dit gaat waarderen en hiermee de kijkdichtheden en marktaandeel van de zender weer toeneemt.

Robert-Jan Duk, Senior RTV Planner, ZenithOptimedia Nederland


 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.