Monday blues?

31-05-2011 (09:33) - Kijkcijfers

De maandagavond van Net 5 is inmiddels een begrip geworden voor vrouwelijk Nederland. Met de start van het nieuwe seizoen ‘Grey’s Anatomy’ op 7 maart is de zender in het tijdvak 20.00 tot 22.30 uur het meest selectief op de doelgroepen Vrouw 20-34 jaar met index 240 en Vrouw 20-49 jaar met index 201. Deze mate van selectiviteit wordt op de overige avonden in de week niet overtroffen. Qua zenderaandeel staat Net 5 op de tweede plaats na RTL 4 wat Vrouw 20-34 betreft en op de derde plaats bij Vrouw 20-49 na RTL4 en Nederland 1.

Op maandag 23 mei was alweer de laatste aflevering van seizoen 7 van Grey’s Anatomy te zien. De serie over het wel en wee van het personeel van Seattle Grace Hospital presteert uitstekend op de doelgroepen Vrouw 20-34 jaar en Vrouw 20-49 jaar, met gemiddelde kijkdichtheden van respectievelijk 11,1% en 9,4%.

Hierna is het de beurt aan ‘Private Practice’ om met nieuwe afleveringen het stokje over te nemen. Private Practice is een spin off van Grey’s Anatomy en speelt zich af in een privé kliniek in Los Angeles. Deze serie behaalde vorig jaar vergelijkbare resultaten als Grey’s Anatomy, echter was Private Practice nog selectiever met een index van 349 tegen 264 op Vrouw 20-34. Aangezien een groot deel van de serie over zwanger worden/zijn en baby’s gaat, is dit uiteraard niet verwonderlijk. 

Het is voor Net 5 te hopen dat het nieuwe seizoen van Private Practice dezelfde resultaten gaat boeken als in 2010. Aan het begin van 2011 zijn er op maandagavond herhalingen van de serie uitgezonden die gemiddeld 4 procentpunt kijkdichtheid op Vrouw 20-34 en 2 procentpunt op Vrouw 20-49 lager hebben gescoord dan de nieuwe afleveringen in 2010. 

Na Grey’s Anatomy is twee weken geleden ‘Rookie Blue’ van start gegaan. Deze serie over beginnende politieagenten behaalde bij de eerste aflevering nog 6,4% op Vrouw 20-34 en 5,3% Vrouw 20-49, maar de aflevering daarna was de nieuwigheid eraf en werd er nog respectievelijk 4,6% en 3,7% behaald. Er is na Grey’s Anatomy flink weggezapt door de vrouwen naar ‘Voetbal Insite’ (!) op RTL 7 en ‘Meet the Fockers’ op SBS 6. Hebben hier de meekijkende mannen waarschijnlijk ingegrepen. Het gaat Rookie Blue in ieder geval beter af dan ‘Hawthorne’ dat in het begin van het jaar werd uitgezonden. De serie waarin Jada Pinkett Smith de hoofdrol speelt, realiseerde gemiddeld een kijkdichtheid van 3,5% op beide vrouwendoelgroepen.   

De nieuwe spraakmakende serie ‘Moordvrouwen’, waar echte moordenaressen hun verhaal doen, weet goed de aandacht van het publiek vast te houden. Gemiddeld kijken er 5,9% Vrouwen 20-34 en 4,8% Vrouwen 20-49, dit zijn bijna 88.000 jonge vrouwen en 163.000 in de brede vrouwendoelgroep. Voor de eerste aflevering is veel publiciteit geweest, onder andere in het opinieprogramma ‘De Wereld Draait Door’. Dit is goed terug te zien in de gehele populatie, gemiddeld hebben 417.000 personen van 6 jaar en ouder per aflevering gekeken. Voor Net 5 is dit op dit tijdslot op een doordeweekse dag een hoge score. 

Al met al, kunnen we concluderen dat de maandagavond van Net 5 staat als een huis met de bekende successeries. Het is alleen afwachten hoe het publiek de nieuwe series die erop aansluiten oppakt en of het succes van Moordvrouwen door een andere serie geëvenaard kan worden laat op de avond. 

Natasja Looijenstein, RTV-Planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Toutes les marque Tee Shirt Armanisont originales et directement de l usine. Toutes les Pas cher tee shirts sont 30-70% de remise et livraison gratuite. vous souhaite une bonne journée:)
fifi @ 31-05-2011 11:59 uur