NCIS in the City of Angels

16-03-2010 (09:55) - Kijkcijfers

Crimeseries zijn altijd populair geweest. Met name de buitenlandse crimeseries doen het erg goed, maar sinds de CSI reeks zijn intrede heeft gedaan zijn de series niet meer uit het tv landschap weg te denken. Tal van spin-offs hebben hun intrede gedaan. CSI (Las Vegas) was de eerste, maar kreeg al vrij snel twee broertjes met de naam CSI Miami en CSI New York. Door het succes van de CSI reeks is er besloten om ook voorheen succesvolle JAG nieuw leven in te blazen. NCIS was geboren. Alle CSI varianten zijn te zien op de RTL zenders waar NCIS, net als JAG voorheen, op de SBS zenders te zien is. NCIS is geïntroduceerd op Veronica maar vanwege het grote succes is de series nu ook te zien op SBS6, waar het nog betere resultaten boekt. En nu?! U raadt het al, er is weer een nieuwe spin off genaamd NCIS Los Angeles.

Deze serie is, net als zijn voorganger, voor het eerst te zien op Veronica. De zondag is een mooie avond voor de serie aangezien andere zenders geen crime uitzenden op de zondag en met Ladies Love Cool James, beter bekend als LL Cool J zal de serie in ieder geval de vrouwen aanspreken. Eigenlijk is de vraag natuurlijk of de mensen niet genoeg hebben van dit soort series zoals ze dat ook zouden moeten hebben van alle talentenshows.  

Op de zondag is nu eerst een 'originele' NCIS aflevering geprogrammeerd. Hoogst waarschijnlijk om het doorkijkeffect te stimuleren en de nieuwe serie een opstapje te geven naar hoge kijkdichtheden. Als we kijken naar de doelgroep 20-49 jaar zien we dat het gewenste doorkijkeffect goed heeft gewerkt. Met gemiddelde kijkdichtheden van 4,5% op de doelgroep 20-49 jaar bij NCIS en 4,6% op de Los Angeles versie. Na twee afleveringen zien we dus nu al dat de spin off hogere kijkdichtheden laat zien dan de reguliere NCIS op Veronica. Dit is niet helemaal een eerlijke vergelijking aangezien de NCIS afleveringen herhalingen zijn, maar toch opvallend om te zien. Op de doelgroep V20-49 jaar en V35-49 jaar zien we dat het verschil in kijdichtheid groter is. 4,4% vs. 5,5% op V20-49 jaar en 5,3% vs. 6,1% op V35-49 jaar. De gemiddelde selectiviteit op de laatst genoemde doelgroep is, gemiddeld over twee afleveringen, zelfs 158 met een gemiddeld marktaandeel van bijna 12%. De zender weet dan ook met deze serie een breder publiek aan zich te binden dan alleen de mannen. Toch weet de serie de mannelijke kijker ook te boeien. NCIS Los Angeles laat op de mannen de beste resultaten zien binnen de leeftijdscategorie 35-49 jaar. Deze laten gemiddelde kijkdichtheden zien van 4,2% met een marktaandeel van 8,8%. 

Al met al is dit een fantastische start geweest voor serie en Veronica. Mocht NCIS Los Angeles een stabiele performance of zelfs eens stijgende lijn laten zien dan is ook deze serie zeer binnenkort op SBS6 te verwachten. Om een antwoord te geven op de vraag of mensen de crimeseries zat zijn, is het antwoord volmondig NEE!
 
Anthony Hadley, RTV-planner ZenithOptimedia
 


Reacties

Ik ben Dario 28 jaar en ik ben een enorm fan van NCIS vanaf eerste dag dat het ooit op tv kwam dat is dus vanaf Jag Jag was ik ok al en groote fan van sinds season 1 ben ik meer gaan houden van deze serie daar voor was ik CSI fan maar door Ncis ben ik voor goed verhuist naar Ncis
waardoor Ncis bij mij gewonnen geeft en nu met 7de season zijn ze nog sterker dan ooit en ik denk dat wij nog lang niet klaar zijn met Ncis en Ncis L.A voor mij gevoel gaan wij naar season 10 van Ncis and ok L.A zal laaten zien dat zij ver komen Tot Zover van Ncis Fan Dario
dario3103 @ 31-03-2010 14:07 uur