NET5 haakt in op het WK

08-06-2010 (10:30) - Kijkcijfers

Het imago van de voetbalvrouw moet nodig eens worden opgepoetst. Nederlandse voetbalvrouwen drinken niet alleen maar witte wijntjes in hippe grand cafés en ze besteden ook niet al hun tijd aan winkelen. Met het nieuwe programma ‘De Engelen van Oranje’ haakt NET5 in op het komende WK Voetbal in Zuid-Afrika waarin voetbalvrouwen in actie komen voor SOS kinderdorpen.

Drie vrouwen van onze voetbalinternationals zijn afgereisd naar Kenia samen met presentator Art Rooijakkers om mee te werken aan de bouw van een SOS kinderdorp, bekostigd door de Postcode Loterij. Twee andere voetbalvrouwen, Lonneke Rotmans en Kim Sanders zijn in Nederland gebleven om het benodigde geld voor het kinderdorp bijeen te sprokkelen. Dit doen ze onder andere door ludieke acties te verzinnen zoals bijvoorbeeld het zemen van de ramen van de Euromast. Daarnaast hebben ze een grote veiling op touw gezet met tassen van bijvoorbeeld Sylvie van der Vaart en Yolanthe Cabau van Kasbergen en andere unieke items.
Bouchra van Persie, Winonah de Jong en Esmeralda Blokland beseffen zich maar al te goed dat hun luxe leven in contrast staat met het leven in Afrika. Op de eerste dag in Kenia bezoeken de dames een markt waar ze tot hun grote schrik zien hoe er honderden doodskisten worden verkocht alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Tijdens een rondleiding door het ziekenhuis van het dorp op de tweede dag, besluiten ze verf en speelgoed te halen en hun handen uit de mouwen te steken. Als dank worden ze getrakteerd op een lokale lekkernij: gebakken geitenkop.

Het programma ‘Engelen van Oranje’ wordt ondersteund door de website www.sosengelen.nl waar de voetbalvrouwen zelf weblogs bijhouden over hun belevenissen. Daarnaast is de website net als het programma erop gericht om donaties te werven voor een nieuw SOS kinderdorp in Kenia.

‘De Engelen van Oranje’ is nu drie keer uitgezonden sinds woensdag 19 mei. De gemiddelde kijkdichtheid in de doelgroep 20-49 jaar is 2,2% na deze drie afleveringen.

Van de zenderdoelgroep vrouwen 20-34 jaar heeft gemiddeld 3,7% naar de afleveringen gekeken. Dit zijn ongeveer 55.000 personen. Het programma is ook zeer selectief in deze doelgroep. Gemiddeld over de drie afleveringen lag de selectiviteit in de doelgroep vrouwen 20-34 jaar op 210.

Ook in de doelgroep vrouwen 20-34 AB1 is de serie redelijk populair. Gemiddeld heeft 3,6% van deze doelgroep naar de serie gekeken. Dit komt neer op ongeveer 32.000 personen. De selectiviteit in deze doelgroep lag gemiddeld over de drie afleveringen op 205. Net5 slaagt er met ‘De Engelen van Oranje’ dus goed in haar vrouwelijke doelgroep te bereiken.

Het programma wordt goed gewaardeerd maar toch vraagt menig Nederlander zich af wat de voetbalvrouwen precies doen in Kenia. In de eerste aflevering kwamen ze namelijk niet verder dan geschokt rondlopen bij de aanblik van zoveel armoede. En ook vreemd: wat maakt het uit dat Kenia een paar duizend kilometer van Zuid-Afrika ligt en dat het land niet eens meedoet aan het WK?

De intentie van het programma is goed en de verwachting is dat de kijkcijfers nog iets zullen toenemen tijdens het WK.
 
Wendy van Dijk, RTV-planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.