Oh Oh Cherso achter de duinen

21-09-2010 (10:25) - Kijkcijfers

RTL5 is drie weken geleden op de donderdagavond begonnen met het veel besproken programma Oh Oh Cherso. Het programma is veel gepromoot door RTL waardoor de verwachting dan ook hoog gespannen was. Het programma volgt acht typische Hagenezen die garant staan voor veel echte Haagse humor, verbazing, passie, ruzie en plezier. Een aantal bijnamen van deze jongeren zijn o.a. Joker, Sniper, Sterretje, en niet te vergeten Barbie. Zij verblijven in een prachtige villa in het zonnige Chersonissos waar zij het drie lange weken met elkaar en veel drank uit moeten houden. Uiteraard zijn wij allemaal erg nieuwsgierig hoe dit avontuur af gaat lopen, maar tot nu toe houden onze Cherso celebrities hun lippen stijf op elkaar.
 

De eerste aflevering van Oh Oh Cherso (2 september 2010) werd dan ook schrikbarend goed bekeken. Op de RTL5 doelgroep 20-34 jaar realiseerde het progamma na de eerste uitzending een gemiddelde kijkdichtheid van 16,2%. Inclusief uitgesteld kijken is dit zelfs uitgekomen op een kijkdichtheid van 17,6% op dezelfde doelgroep, wat overeenkomt met circa 527.000 personen. Deze goede start zal ongetwijfeld ook te danken zijn aan de kick off van Expeditie Robinson wat voor Oh Oh Cherso uitgezonden wordt. Expeditie Robinson realiseerde een kijkdichtheid van 12% (20-34 jaar) en werd voor circa 65% in zijn totaliteit uitgekeken. Dit heeft gezorgd voor een mooie lead in naar Oh Oh Cherso.
 

Wat ook opvalt is dat de hoger welstandigen volop achter de buis gekluisterd zitten voor het programma. Zo heeft de eerste uitzending een kijkdichtheid van 18,6% op de doelgroep 20-34 jaar AB1 gerealiseerd. Het blijkt maar weer dat goedkope humor, drank en sex in veel lagen van de Nederlandse bevolking goed scoort.

 

Als je een avondje tv wil kijken zonder er teveel bij na te hoeven denken is Oh Oh Cherso een goede keuze. Het programma is vergelijkbaar met Jersey Shore wat op MTV wordt uitgezonden, alleen hebben we nu acht Haagse Sjonnies en Anita’s in plaats van acht Amerikaanse Italianen (Guido’s) die zich misdragen. Uitspraken als ‘broodje ei met uh’, soft drugs (biertje) hard drugs (Bacardi cola) zijn dan ook aan de orde van de dag. Ouders die het programma hebben gezien zullen zich dan ook wel twee keer bedenken voordat zij hun kinderen naar ‘Sergonissos’ op vakantie laten gaan. Daarentegen zijn de ouders, opa’s en oma’s juist erg trots op hun Haagse Oh Oh Cherso celebrities.De vraag is of het programma haar kijkers weet vast te houden. Na drie uitzendingen kunnen we zeggen dat dit zeker wel het geval is. Er is juist zelfs een stijging waar te nemen. De afgelopen uitzending heeft een gemiddelde kijkdichtheid van 18,9% gerealiseerd binnen de doelgroep 20-34 jaar (ruim 565.000 personen). Doordat ook de streams van het programma (circa 400.000 voor de tweede aflevering) zeer goede resultaten laat zien, kunnen wij met een gerust hart zeggen dat Oh Oh Cherso ongekend populair zal blijven. Er wordt zelfs al gesproken van een eventueel vervolg in de sneeuw…

Daniël Dresden, RTV planner, ZenithOptimedia Nederland