Oh Oh op de piste

09-03-2011 (10:52) - Kijkcijfers

Het is een paar maanden relatief rustig geweest rond onze sterren uit Den Haag, maar ze zijn terug. Afgelopen donderdag konden we Barbie, Jokertje, Sniper, Sterretje, Kabouter, Elize, Matsoe Matsoe en Little Princes weer bewonderen op RTL 5. Deze keer geen Oh Oh Cherso, maar Oh Oh Tirol waar we de ski en vooral de après-ski belevenissen volgen van deze Hagenezen.

Een nieuw groepslid (en natuurlijk ook Hagenees) is Tatjana, maar je mag haar Tijgertje noemen. Zij zal voor heel wat spanning en sensatie in het huis gaan zorgen. In de eerste aflevering werd Tijgertje al met Sniper in bed betrapt door Little Princes. En met haar heeft Sniper vanaf één van de eerste uitzendingen van Oh Oh Cherso een relatie. De schrijvers van GTST hadden het niet beter kunnen verzinnen.

In 2010 zorgde Oh Oh Cherso voor veel opschudding. De media maakte een ware hype van de serie en Nederland stemde op de donderdagavond massaal af op RTL 5 om de Hagenezen te volgen op hun vakantie in Chersonissos. Wat was er nou zo leuk aan en waarom scoorde het programma zo onwijs goed? Juist omdat er niks geacteerd was en ze helemaal zichzelf waren. Hiermee blijkt dat Nederland toch ook wel van schunnig taalgebruik houdt. De Houdini kreeg ineens nationale bekendheid.

De beste bekeken aflevering van Oh Oh Cherso was op 23 september van vorig jaar. Op deze dag werd een kijkdichtheid van maar liefst 23,8 % in de doelgroep 20-34 behaald. De gemiddelde kijkdichtheid van deze reeks was 19,4 %. Dit staat gelijk aan circa 582.000 kijkers. Onder de vrouwen uit deze leeftijdscategorie was de serie het meest populair. Het marktaandeel van Oh Oh Cherso was totaal gezien over alle afleveringen 46,9%.

Dat zijn allemaal resultaten die moeilijk te overtreffen zijn. Dus er ligt druk op de schouders van onder andere Sterretje en Matsoe Matsoe.  Of redeneren ze gewoon: “Kreg de schimmel an al je gewrichte!”

De eerste aflevering van Oh Oh Tirol behaalde afgelopen donderdag gewoon weer een kijkdichtheid van 14,5 % op 20-34, wat gelijk staat aan 435.290 kijkers. Dat is wel minder dan de eerste aflevering van de Griekse variant uit 2010. Circa 528.000 personen (20-34 jaar) schakelden destijds in en het programma behaalde daarmee een kijkdichtheid van 17,6 %.

De grote hype is echter wel een beetje over. Maar de kijkcijfers zijn ook op 20-49 jaar nog steeds prachtig. Voor RTL5 is Oh Oh Tirol een mooi kijkcijferkanon, dat het stukken beter doet dan “Wie is de reisleider” dat hiervoor op hetzelfde tijdslot stond geprogrammeerd.

We zijn benieuwd of Nederland weer aan de buis gekluisterd blijft voor onze vrienden uit Den Haag en hun belevenissen in de sneeuw. Waarschijnlijk zullen er wel weer een aantal mooie uitspraken volgen.

Anouk Picavet, RTV Planner ZenithOptimedia


 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.