Om door een ringetje te halen

27-10-2010 (12:09) - Kijkcijfers

Carlo en Irene gingen er afgelopen weekend vandoor met de Gouden Televizier-Ring. En terecht. Maar liefst 38% van de stemmen was voor de ‘TV Kantine’. Het programma bereikte in 2010 een miljoenenpubliek. Gemiddeld keken er circa 1,4 miljoen personen van 13 jaar en ouder.

Naast de kijkcijferkanonnen als ‘Ik hou van Holland’ en ‘Wie is de Mol’ zijn er ook heel erg veel programma’s die nooit een nominatie voor Gouden Televizier-Ring zullen krijgen. Wel goed, maar net te weinig kijkers en fans. Een voorbeeld hiervan is het programma ‘Keuringdienst van Waarde’ (KvW). Dit programma was dit jaar wel opgenomen in de lijst van honderd kanshebbers, maar stootte niet door naar een nominatie. 

Dat ‘eten’ de Nederlander bezig houdt blijkt wel aan het grote arsenaal van kookprogramma’s: “Masterchef” (Net5), “Over de Kook” (RTL4), “Topchef”(RTL5) en de programma’s van Herman den Blijker (RTL4). Veel van hetzelfde. En dan zegt men nog dat verandering van spijs doet eten.

“Keuringdienst van Waarde” is een programma dat ook over eten gaat, maar dan niet over de bereiding. Of juist weer wel. Het draait om hoe het product bij u thuiskomt en hoe het gaat in de keuken van de voedingsindustrie. IJzer in cornflakes, ‘slaafvrije’ chocolade en de keurige partjes mandarijn in blik zijn een aantal van de onderwerpen die de revue hebben gepasseerd.

Het programma is al een aantal jaren bezig, en heeft in deze periode een goede naam weten op te bouwen en een mooie groep kijkers aan zich te weten binden. Op 11 april 2003 behaalde het programma een kijkdichtheid van 3,3% op de doelgroep 20-49 jaar. Maar na drie afleveringen daalde het kijkcijferaandeel drastisch tot zelfs 0,8% van de laatste aflevering dat jaar.

Deze fluctuaties van kijkcijfers zijn door de jaren heen gebleven. Net als de uitzenddag. In 2003 werd “KvW” op vrijdagavond op Nederland 3 uitgezonden. In de jaren daaropvolgend is “KvW” op de dinsdag, donderdag en weer de vrijdag uitgezonden geweest. En dan laten we de herhalingen nog even buiten beschouwing (die ook nog eens op Nederland 2 te zien waren). Vanaf het derde kwartaal van 2007 is er eindelijk vastigheid en is de donderdagavond als de vaste keuringsavond gekozen. 

De serie die in september 2010 is gestart, heeft op deze avond concurrentie van programma’s als “Expeditie Robinson”, “GTST” en “House”. Redelijke concurrentie, maar “KvW” profiteert zelf weer van het doorkijkeffect van “De Wereld Draait Door”.

Op de doelgroep 20-49 jaar haalt Keuringsdienst van Waarde een gemiddelde en stabiele kijkdichtheid van 4,7%, met als uitschieter de aflevering van 23 september (5,2%). Het programma werd door deze doelgroep alleen beter bekeken op 22 november 2007, toen het een kijkdichtheid van 5,3% behaalde. Terwijl bij andere programma’s waar eten centraal staat, het vrouwelijke deel van de doelgroep altijd sterker is vertegenwoordigd, is dit bij “KvW” juist andersom. Maar dit is toe te dichten aan de mannelijke kijkers die na Matthijs niet wegzappen. Duidelijk is wel dat de kijker de kwalitatieve manier van televisie maken waarderen. 

Ondanks dat de nieuwe serie van “KvW” met gemiddeld zo’n 605.000 kijkers (13 jaar en ouder) niet kan tippen aan het miljoen plus van de “TV Kantine”, kan er toch gesteld worden dat de keurmeesters een zeer goede prestatie neerzetten. Geen Televizier-Ring, maar wel een programma om door een ringetje te halen.


Jurgen Verstegen, Marketing Service Director, ZenithOptimedia


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.