Over de Streep met Arie Boomsma

16-08-2011 (09:26) - Kijkcijfers

Vooroordelen, agressie en discriminatie. Tegenwoordig horen we weinig goeds over jongeren op scholen. Het gebeurt steeds vaker dat jongeren elkaar aanvliegen en neersteken en respect is ver te zoeken. In Amerika gebeuren dit soort incidenten structureel. Het concept ‘The Challenge Day’ bestaat daar al 20 jaar en is een groot succes. In één dag leren jongeren elkaar kennen op een hele andere manier in de hoop dat ze in de toekomst met respect met elkaar om zullen gaan. 

Oprah
Jessica Vallerius zag het concept bij een aflevering van Oprah en verdiepte zich in de methode. De documentairemaakster kreeg toestemming om het in Nederland bekend te maken. Nederland is het eerste land in heel Europa dat deze methode gaat hanteren. De middelbare school IJburgcollege in Amsterdam mocht in 2010 het spits afbijten. Het is een beschermd concept, en daarom worden de ‘leaders’ overgevlogen vanaf de andere kant van de oceaan. 

The Challenge Day
De jongeren leren elkaar kennen in kleine groepjes en vertellen elkaar wat zij hebben meegemaakt in hun leven. Door spelletjes af te wisselen met serieuze gesprekken komen de scholieren nader tot elkaar. Vervolgens stellen de leaders vragen, onder andere: ‘Please cross the line if you ever been hurt or judged because or your colour, ras or religion?’ en ‘Please cross the line if you ever lost a parent?’ Als de jongeren zich daarmee identificeren, moeten zij achter een streep staan in de gymzaal. Zo worden zij geconfronteerd met de keiharde realiteit van de medeleerlingen en voelen zij zich verbonden met elkaar.

Nuchter kikkerlandje
Je zou denken dat Nederland toch té nuchter is voor dit soort methodes, maar het werkt wel degelijk. Door het succes in Amsterdam werd er besloten een serie van 6 afleveringen te maken met Arie Boomsma als presentator. Over De Streep wordt uitgezonden op donderdag op Nederland 1 om 21:30 uur. Het programma wordt professioneel opgezet en raakt de kijker diep in het hart. De jongeren laten hun emoties zien en daardoor laten ze hun ware aard zien. 

De documentaire van Vallerius werd door 137.000 personen bekeken in de doelgroep 20-49 jaar, dat staat gelijk aan een gemiddelde kijkdichtheid van 2%. Het marktaandeel was daarmee 4,6%. De serie van Arie Boomsma doet het duidelijk beter. Gemiddeld keken er ruim 300.000 personen, met een gemiddelde kijkdichtheid van 4,4%. Het marktaandeel is hoger dan van de documentaire van 2010. Het aandeel is bijna 13%. Als we kijken naar de doelgroep 13-19 jaar, zijn de cijfers aanzienlijk hoger. De gemiddelde kijkdichtheid is 4,4%, dat gelijk staat aan een marktaandeel van maar liefst 18,2%. Uit de cijfers is gebleken dat er, in de doelgroep 20-34 jaar, meer vrouwen (marktaandeel van 12,5%) kijken dan mannen (marktaandeel van 6,3%). Het is op zich niet raar, want het programma is nogal emotioneel en ‘Amerikaans’ in elkaar gezet. Buiten het feit dat het de gemoederen bezig houdt, wordt er op internet veel over gesproken. Op Facebook en Twitter worden tijdens en na het programma reacties geplaatst over hoe indrukwekkend en heftig het programma is. 

Deze methode mag op elke school worden behandeld om wederzijds respect te genereren. Maar wel natuurlijk onder leiding van de fantastische Arie! 


Echrak Baz – RTV-planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Een heel bijzonder programma! Leerzaam voor jongeren én volwassenen. Waarom trouwens geen versie voor/over volwassenen?
Eduard Herkes @ 16-08-2011 09:52 uur
What a great reosucre this text is.
Anjii @ 29-09-2011 06:39 uur