Petje af voor Holland Sport

08-06-2011 (09:33) - Kijkcijfers

Een tijdperk is ten einde gekomen. Het tijdperk van Holland Sport. Zoals veel van zijn geliefde sporters wil programmamaker, presentator en sportliefhebber Wilfried de Jong er voor waken dat hij niet de ‘drive’  oftewel het heilige vuur verliest. Hij is op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Holland Sport stopt niet echt op het hoogtepunt. Want dat waren toch wel de afleveringen waarin De Jong en Matthijs van Nieuwkerk gezamenlijk acteerden. De duo-presentatie zorgde voor nog meer fris- en scherpheid, omdat de dandygeklede heren complementair aan elkaar waren (en zijn). De laatste drie jaar moest De Jong het zonder DWDD-maatje Van Nieuwkerk doen. Gelukkig waren ze in de laatste aflevering weer even herenigd.

Mcdonaldisering
Maandag 6 juni was de laatste episode. Voor de fans van het programma was er een schrale troost bij het afscheid, omdat het een extra lange aflevering was. Deze werd door circa 92.000 mannen van 20-34 jaar bekeken (kdh 6,1%).

Zoals het hoort werd er teruggeblikt op mooie en spraakmakende momenten. En dat zijn er nog al wat. Het programma kenmerkte zich door de liefde waarmee items gemaakt werden. In de ‘mcdonaldisering’  van veel tv-programma’s (snel, snel en goedkoop) is het fijn dat er nog programma’s worden gemaakt waar echt aandacht aan wordt besteed.

Echter heeft Holland Sport nooit echt hele hoge kijkdichtheden behaald. In de acht jaar werd op 23 april 2007 een kijkdichtheid van 6,9% op de doelgroep 20-49 jaar behaald. Dit staat gelijk aan circa 470.000 personen. Dieptepunt qua kijkcijfers is de uitzending van 25 april van 2011 geweest met een kijkdichtheid van 0,9%. Voetbal International op RTL7 deed het op deze dag met 320.000 kijkers aanzienlijk beter dan de circa 62.000 kijkers van Holland Sport (20-49 jaar). De opkomst van Derksen en co zorgde het laatste jaar voor een hap uit het kijkerspubliek. Gelukkig zijn de items nog op internet terug te zien en bijvoorbeeld het filmpje wordt volop bekeken.

Petje af
Menig sportliefhebber, maar ook de niet-sportliefhebber, zal toch tijdens het zappen wel eens zijn blijven hangen bij de programmaonderdelen het wielerspel, de massagetafel, de lopende band en het museum. Om over “petje op, petje af’ nog maar niet te spreken. De Jong zal die kreet de komende jaren nog wel vaak horen.

Uit de cijfers blijkt dat naast de mannen ook vrouwen graag naar de sportitems van Holland Sport kijken. Op 20 december 2010 werd er bijvoorbeeld door het vrouwelijk deel van de doelgroep 20-34 jaar zelfs fors beter gekeken dan door het mannelijke deel: 4,4% versus 1,6%. Zal het aan gast Erben Wennemars gelegen hebben?

En dan?
Het mag duidelijk zijn dat het zonde is dat na Studio Spaan nu het andere originele sportprogramma  niet meer op de buis te zien is.  De Jong geeft wel aan dat hij mogelijk nog een aantal documentaires zal gaan maken onder de bestaande noemer.

Net zoals de sportlegendes Michael Jordan, Lance Armstrong en Michael Schumacher zou het zomaar kunnen dat De Jong en Van Nieuwkerk ook terug komen. Met het mooie sportjaar 2012 (Olympische Spelen en het EK voetbal) voor de boeg zou die gedachte wel eens waarheid kunnen worden.

Jurgen Verstegen, RTV-Director ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.