Popstars: nieuwe ronde nieuwe kansen (?)

13-10-2010 (09:49) - Kijkcijfers

Popstars zit de laatste weken in een dip. Er viel voor SBS6 niet op te boksen tegen The Voice of Holland op RTL4. Dit is voor SBS6 reden genoeg om de vertrouwelijke vrijdagavond los te laten en de maandagavond als Popstarsavond te omarmen.

Vanaf 12 oktober is het schema omgegooid zodat Popstars een “nieuw” leven ingeblazen kan worden. De leukste verborgen camera grap van Nederland verdwijnt op dit tijdstip. Dat er wat moest gebeuren met de Popstars productie is te begrijpen. De kijkcijfers zijn ronduit teleurstellend en passen niet bij een show als deze.

Maar of dit een succesvolle actie zal worden valt nog te bezien. De tegenprogrammering op de andere zenders is niet mis. Popstars zal het op moeten nemen tegen CSI op RTL4, Grey’s Anatomy op Net5, natuurlijk tegen de “vrouwenavond” op RTL5 en Radar en Spoorloos op Nederland 1.

De eerste maandag blijkt gelijk al succesvoller voor Popstars. Hoewel de “oude” kijkcijfers van voorgaande seizoenen nog niet behaald worden is de keuze om te veranderen een goede. De kijkcijfers gaan weer de goede kant op. Of dit door zal zetten is nog even afwachten.

Kijkend naar de doelgroep vrouwen 20 tot 49 jaar behaald Popstars een gemiddelde kijkdichtheid van 7,3 procent. De show van vrijdag 1 oktober behaalde in deze doelgroep een gemiddelde kijkdichtheid van 5,4 procent. In absolute aantallen betekent dit een stijging van 64.000 vrouwen.

Hierbij moet wel de opmerking geplaatst worden dat de uitzending van 1 oktober het absolute dieptepunt betekende voor Popstars.

In de doelgroep boodschappers met kind is ten opzichte van 1 oktober de meeste progressie geboekt. Met een gemiddelde van 8,6 procent en een selectiviteit van 142 komen de kijkdichtheden van het begin van het seizoen weer in zicht.

De kijkers zijn bij de start van de uitzending vooral van CSI op RTL4 en De wereld draait door op Nederland 3 gekomen.  Gedurende de uitzending raakt Popstars veel boodschappers kwijt aan Nederland 1, waar de kijkers van Net5 en RTL5 overschakelen naar SBS6.

Vergeleken met voorgaande jaren zijn deze kijkcijfers Popstars onwaardig en lijkt het erop dat het verschuiven naar de maandag RTL alleen maar in de kaart gaat spelen. The Voice of Holland zal op vrijdag waarschijnlijk een nog groter marktaandeel realiseren. Waar SBS6 en RTL4 voorheen op vrijdagavond de grootste stukken van de taart verdeelden, is op maandag dezelfde taart opgedeeld in kleinere stukjes. Uit het oogpunt van SBS6 is wel te begrijpen dat De leukste cameragrap van Nederland vervangen is door Popstars. Het stukje van de taart is met Popstars in ieder geval wel groter dan met de verborgen cameragrappen. De verwachting is alleen dat op de maandag een niet veel groter marktaandeel voor SBS6 te behalen is. De tegenprogrammering is simpelweg te sterk en het aanbod te groot. 

Martijn Poser, Senior RTV planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.