Pownews: Gewoon omdat het kan!

04-11-2010 (09:25) - Kijkcijfers

Sinds maandag 6 september is Pownews te zien op Nederland 3. Een belangrijke, of zelfs de belangrijkste productie van nieuwkomer Powned in het publieke bestel. Het is een voortvloeisel van het succesvolle provocerende ‘rechts’ georiënteerde blog GeenStijl. De nieuwe omroep zou wel even de Nederlandse televisiewereld op zijn kop gaan zetten.

In begin 2009 uitte GeenStijl nog hevige kritiek op de kijkcijfer methodiek van het SKO. De oproep om ‘massaal’ de kijkcijfers te manipuleren zorgde destijds voor gefronste blikken in Hilversum.

Hoewel gevestigd in Amsterdam, maakt Powned nu zelf deel uit van het ‘Hilversumse’ en probeert men met Pownews dezelfde koers te varen als met het succesvolle GeenStijl. Kernwoorden hierbij zijn tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend.

Nodeloos kwetsend waren de uitzendingen tot op heden echter niet. Een echte rel á la Vogelaar hebben we nog niet mogen meemaken. Rigoureus tegen de gevestigde orde aantrappen wel en mag ook tevens worden gezien als een van sterke kanten. Zoveel mogelijk belastinggeld verkwanselen is het motto. Gewoon omdat het kan. Het tv-programmadecor oogt ietwat amateuristisch en Dominique Weesie laat zien dat presenteren écht een vak is. Reportages zijn zo nu en dan flauw en missen de scherpte vergeleken met die van het blog op internet. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat het kwajongens blog dreef op het credo ‘niets moet, alles mag’. Bij de Publieke Omroep dient nu dagelijks een uitzending de ether ingeknald te worden. Pownews is met een gemiddeld aantal van 36.000 kijkers (kijkdichtheid van 2,4%) op de beoogde doelgroep mannen 20-34 jaar nog niet de hit geworden waar het misschien stiekem op had gehoopt. 

Toch moeten we Pownews nog niet helemaal afschrijven. Het programma staat immers nog in de kinderschoenen en er gloort hoop aan de horizon. Er is weer reuring in de landelijke politiek nu het nieuwe kabinet is geïnstalleerd. De politiek, één van de grote visvijvers, brengt hopelijk de nodige inspiratie voor écht spraakmakende items met zich mee.

Zo zagen we bijvoorbeeld op de dag vóór de installatie van het nieuwe kabinet hogere cijfers evenals op 27 oktober, de dag van het eerste debat. Over een breed front trok het programma hogere cijfers met als absolute uitschieter de 392.000 kijkers (kijkdichtheid van 7,1) afkomstig uit de groep 50 jaar en ouder. Dit terwijl de groep mannen 20-34 jaar zich door 51.000 kijkers liet representeren. (kijkdichtheid van 3,4)

Wanneer weblog GeenStijl haar PR-machine op volle toeren laat draaien komt dit tot uiting in significante stijgingen in de tv cijfers. Op vrijdag 29 oktober werd op het weblog gesuggereerd dat filmmaatschappij Universal omroep Powned wel een kopje kleiner zou maken na een aanvaring tussen Jackass icoon Johhny Knoxville en de bloedmooie Pownews verslaggeefster Jojanneke. Het resulteerde in een 3,7% kijkdichtheid bij de mannen 20-34 jaar. Wat gelijk staat aan 55.000 kijkers.

Vooralsnog kunnen we, gezien de enigszins magere cijfers concluderen dat GeenStijl in het belang van haar, door belastinggeld gesubsidieerde zus Powned er goed aan doet wederom een dergelijk kijkcijfer experiment te initiëren. 
 
Jeff Groot, RTV-Planning en Traffic ZenithOptimedia

 


Reacties

Pownews gewoon omdat het kan 15340 .. I like it :)
www.reclameweek.nl @ 01-05-2011 07:10 uur
Pownews gewoon omdat het kan .. Great! :)
www.reclameweek.nl @ 03-05-2011 17:27 uur
Pownews gewoon omdat het kan 15340 .. Keen :)
www.reclameweek.nl @ 14-06-2011 09:55 uur
Pownews gewoon omdat het kan .. Awesome :)
www.reclameweek.nl @ 17-06-2011 00:14 uur