Ron’s Honeymoon Quiz in een nieuw jasje

29-11-2011 (09:22) - Kijkcijfers

Afgelopen zaterdag is RTL4 gestart met “Let’s get Married” waarin twee aanstaande bruidsparen strijden om een finaleplaats. Als ze winnen dan trouwen ze diezelfde dag nog in de studio.  
 
Winston Gerschtanowitz is de nieuwe Ron Brandsteder, welbekend van “Ron’s Honeymoon quiz” uit 1987. Naast de spelletjes en quizzen met steun van het publiek en familieleden helpt Winston de deelnemende stellen ook met het daadwerkelijke aanzoek, welke uiteraard al voor de uitzending is opgenomen. Winston weet als geen ander hoe uniek dit kan zijn. Hij heeft zijn vrouw Renate in 2009 tenslotte gevraagd op het Time Square in New York. Daar huurde hij een scherm van 30 x 30 meter en liet er een foto van hemzelf en Renate op projecteren met de tekst ‘Lieve schat, wil je met me trouwen?. 
 
Er zitten naast emotionele momenten ook lachwekkende elementen in de show. Voor het decor is gekozen voor twee gigantische taarten waarop tien familieleden en vrienden van het bruidspaar staan. Na elke ronde wordt op een nogal brute manier afscheid genomen van één van hen door ze met een gigantische vaart door een valluik te laten vallen.  
“Ron’s Honeymoon Quiz” (1987-1996) en “Love Letters” (1990-2005) met Linda de Mol zijn goede voorbeelden van goedscorende shows maar het kan ook anders.
 
Wendy van Dijk heeft bewezen dat een trouwshow niet een garantie is voor een succes. In “Million Dollar Wedding” op RTL4 ( 2008) moesten stellen een jury overtuigen van hun verliefdheid. Echter deze “Idols voor bruidsparen” was het niet helemaal. De show behaalde gemiddeld maar een kijkdichtheid van 3,4% in de doelgroep 20-49 jaar en een marktaandeel van 9,4%.
 
SBS6 heeft ook getracht in het huwelijksgenre een kijkcijferhit te introduceren, maar ook zonder succes. “Moet je me niet wat vragen” gepresenteerd door Tooske laat tot nu toe helaas niet echt hoge kijkcijfers zien. Mannen worden min of meer voor het blok gezet en het komt wel een beetje kinderachtig over. Gemiddeld scoort dit programma 3,3%  in de doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 8%. 
 
De start van “Let’s get married” afgelopen zaterdag heeft de kijker wel weten te boeien. Circa 606.000 mensen stemden af op RTL4 en het programma heeft gemiddeld een kijkdichtheid behaald van 8,9% met een marktaandeel van 22,6%. In de doelgroep Vrouwen 20-34 heeft de trouwshow maar liefst een kijkdichtheid behaald van 13,2%.
 
Zou dit betekenen dat trouwen niet uit is maar nog steeds hip is? Misschien zorgt “Let’s get Married’’ wel voor een toename in het aantal huwelijken in 2012? We zullen het beleven. 
 

Wendy van Dijk, ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.